The Dutch WAVE: Werkgeluk groeit in de natuur
- 3 min leestijd
WATT speurt naar bijzondere ondernemers, concepten en ideeën die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Martin Buijtels van The Dutch Wave.
Wie is Martin Buijtels?
Vader van 3 dochters, partner van Christine, straatjutter en conceptontwikkelaar.
En wat doet The Dutch Wave?
Wij zijn een multidisciplinair ontwerpbureau voor tuin-, landschap en Biobased architectuur. Ook wel bekend als conceptbureau voor Biophilic placemaking.
Jullie website zegt: ‘It all starts with a drop’. Leg uit!
Je moet in beweging komen om impact te kunnen maken. Eén druppel kan uitgroeien tot een positieve golfbeweging. Tot the Dutch Wave.
Wat is Biophilic design precies?
Biophilic design is de wetenschap achter de groene omgeving en de menselijke ’habitat’ in het algemeen. Deze principes maken de onschatbare waarde van de natuur schatbaar en grijpbaar. Onderbouwd vanuit wetenschap en data.
Brainport Human Campus in Helmond is een van jullie projecten. Waarom zien we daar zo veel nietszeggende parkeerplaatsen?
De natuur is altijd de drager van je verhaal. Werkgeluk is een verhaal dat per definitie start met het maken van de juiste natuurlijke habitat van de mens die er woon of werkt.Wij zeggen altijd: Als je in het sprookjesbos alle bomen kapt geloof je niet meer in sprookjes. En ja, parkeerplaatsen zijn vaak een noodzakelijk kwaad. Maar ook hier kun je mooie biobased keuzes maken, zoals Olivijn (CO2 opruimend gesteente.
De natuur heeft alles al eens bedacht en liegt nooit. Komt daar jullie missie ‘mother nature is damn sexy’ vandaan?
Ieder mens heeft een aangeboren behoefte om te connecten met de natuur.Dat is ook de reden waarom de mens altijd naar de ’oernatuur’ op vakantie gaat. De zee, de bergen, de bossen, de woestijn of de rivieren. En als ze niet op vakantie gaan, hebben ze daar hun ceremonies. Op deze plekken zijn we het gelukkigst en voelen we ons helemaal een met de omgeving. Het is aan ons om die sexyness weer zichtbaar te maken en te integreren in onze woon- werkomgeving. Wij kunnen op een onderbouwd data gedreven briefje geven dat mensen gelukkiger gaan worden op deze plekken. Op dit soort plekken is werken en wonen een logisch gevolg in plaats van een must. Misschien zijn we niet de marketeer, maar de satisfyer van mother nature 😉
Een ander mooi project is bomen een tweede huis geven. Vertel!
Wij hebben in onze kaartenbak heel veel mooie initiatieven zitten. Bijvoorbeeld gave leveranciers van biobased materialen, social impact projecten, samenwerkingsverbanden, etc. Zo ook het initiatief van bomenadoptie. Dit zijn bomen of struiken die bijvoorbeeld in een stad of project weg moeten om wat voor reden dan ook. De geven we een tweede leven op een nieuwe plek. Dat zijn vaak bomen met een prachtig verhaal, wat we weer perfect kunnen inzetten in de environment branding. Het is de kunst om de juiste kaart te trekken op het juiste project en het juiste moment. Onze kaartenbak groeit dagelijks en is de brandstof voor onze projecten. In een ecosysteem is het ook niet meer dan connecting the dots.
Wat is de grootse uitdaging voor jullie klanten?
De lineaire gedachtegangen van bestuurders en gemeenten. Al moet ik zeggen dat we met onze onderbouwden holistische concepten vanuit landschap en draagvlak altijd gehoord worden. Er gaan vaak deuren open waar anderen de deur niet zagen. Wij ontwerpen grotere plannen altijd vanuit een ecosysteem. Dat geeft veel handvaten voor beslissingsnemers en sleutelfiguren, omdat simpel weg de hele ‘olifant’ in beeld is. Ons ontwerpuitgangspunt is altijd: te gast zijn in een omgeving en luisteren naar de blauwdruk van de mensen die er wonen of werken.
Wat zou je startende ondernemers mee willen geven?
Durf samen te werken en weet dat er meer ruimte is buiten de lijntjes dan erbinnen.
Wat staat er nog op de bucketlist van The Dutch Wave?
We willen vanuit onze visie en ambitie een omgeving ontwikkelen waar wonen, werken en recreëren samenkomen in een gedachten van shared ownership. Bij voorkeur in de Brainport-regio. We hebben verschillende lijntjes lopen, maar staan altijd open om samen te werken om deze wens van de bucketlist snel en met impact te volbrengen. Alles draait om het moment, en het moment is nu!