Roel Hellemons: ‘Door samen te werken vliegt deze regio uit’

Bart van Bavel vertelt én zoekt graag naar verhalen. Zijn nieuwsgierigheid zorgt voor straffe verhalen met een hartverwarmende ondertoon. Dit keer gaat hij het gesprek aan met Roel Hellemons, Chief Executive Officer – Eindhoven Airport NV. Ze praten over rendement maken zonder groeien en de ‘vliegende’ mobiliteit van Eindhoven.

Tekst: Ine van de Laar 
Beeld: Linda Berretty

Roel heeft koffie leren drinken – en echt waarderen – in Australië, waar hij zes jaar met zijn gezin woonde. De aanleiding was werk, maar waar hij ook van genoot was de lifestyle, waarvan koffie een vast onderdeel uitmaakt. “Om 5 uur in de ochtend stond ik op en ging in een gezelschap sporten. Dat sloten we af met een goede kop koffie in een koffiebar. De nieuwste hotspot voor goede koffie; dat was de gespreksstof van de dag.”

Na zijn terugkomst uit Australië werkte Roel een tijdje op Schiphol Airport. “Een tussenfase”, aldus Roel, “Ik had de wens om ooit aan de slag te gaan bij Eindhoven Airport. Ik ben een Brabander en fan van de dynamiek van Eindhoven. Toen ik hoorde dat Joost Meijs, voormalig directeur, wegging, stak ik mijn vinger als een van de eersten op. Na een aantal gesprekken mocht ik me de nieuwe CEO noemen, al betitel ik mezelf intern als de voorzitter van ons team. Alles wat we hier doen, is team effort.” Terwijl Bart als volleerd barista met vers gebrande bonen van Sprout Coffeeroasters een espresso voor Roel maakt, gaan de heren snel de diepte in.

Bart: Ik ben nieuwsgierig naar wat je bedoelt met dat álles team effort is. Ik ben steeds meer bezig om medewerkers het roer in handen te geven. Hen de vrijheid, verantwoordelijkheid, maar vooral ook het eigenaarschap te geven om hun persoonlijke en onze zakelijke doelstellingen te bereiken. Dit om te zorgen voor het besef dat zij de drijvende kracht zijn van Fifth, want dat is ook zo. Is dat wat jij ook nastreeft?

Roel: Jazeker. Met 75 man in dienst zijn wij als luchthaven relatief klein. Ik sta, samen met COO Mirjam van den Bogaard, officieel aan het hoofd, maar ons managementteam kent zes personen. Hiervan ben ik de voorzitter. Ik leg niets op, maar faciliteer het team zodat we samen tot oplossingen of nieuwe ideeën komen. Beslissingen nemen we samen. Dat betekent dat veel ideeën hier op de luchthaven niet van mijn hand zijn. Juist door intensief te werken met karakters en profielen die elkaar aanvullen en versterken, kom je tot de gaafste dingen. Binnen ons team willen we allemaal hetzelfde: er zijn voor de regio en mensen verbinden met de rest van de wereld. We streven ernaar een makkelijke en menselijke luchthaven te zijn. ‘Easy on your way’ is ons credo. Dat kunnen we alleen maar samen waarmaken.

‘We willen laten zien dat we er zijn, maar dat het ook lastig wordt.’

Dat motto najagen moet deze zomer niet makkelijk zijn geweest. Wachtrijen, personeelstekort: hoe ga je daarmee om als je motto daarmee in het gedrang komt?

Personeel is een uitdaging en dat is op een luchthaven direct zichtbaar, zoals bij de security controle. Wat Eindhoven Airport daarentegen uniek maakt, is dat we per discipline, denk aan beveiliging of schoonmaak, één partner hebben. Hierdoor zijn de lijnen met de selecte groep partners kort. Dat bevordert het schakelen en de gezamelijke betrokkenheid bij ‘De Eindhoven Airport familie’. Samen weten we dat salaris belangrijk is, maar vrijheid voor personeel – bijvoorbeeld meedenken in het rooster – is zeker zo cruciaal. Aan ons de schone taak om het imago van Eindhoven Airport als aantrekkelijke werkomgeving verder te verspreiden.

We hebben het geluk dat het gewoon gaaf is om op een vliegveld te werken. De dynamiek, de nationaliteiten, de reuring; er heerst hier een geweldige cultuur waarvan mensen deel willen uitmaken. Niet alleen op de luchthaven zelf, maar ook de mensen op kantoor voelen dit. Mede hierdoor trekken we het tekort dit najaar redelijk recht.

Ik ben voortdurend bezig om het DNA van Fifth bij iedere teamlid in te masseren. Dat vind ik belangrijk, want Fifth staat ergens voor: voor ambacht en klantgerichtheid. Een maximale service om te verrassen. Dat lukt aardig, toch blijft dat, met een groot, jong en internationaal team een lastige opgave. Hoe pak jij dat aan?

Tijdens corona gebeurde er iets verwonderlijks, toen ook het kantoorpersoneel zich in een geel hesje hees en in de aankomsthal assisteerde om onder andere te controleren op mondkapjes. Ook de afgelopen maanden sprongen kantoormedewerkers bij, bijvoorbeeld als gastheer/vrouw bij de entree. Door de lange rijen raakten mensen sneller gefrustreerd. We willen laten zien dat we er zijn, ook als het lastig wordt. Ondanks de inzet misten enkele mensen hun vlucht. Daarvan baalden we allemaal. We besloten daarna als team om het meewerken op de luchthaven erin houden. Ook Mirjam en ik. Dat is ontzettend leerzaam en schept een band met de bezoekers. Je leert door het contact met passagiers wat er beter kan, en daar schaven we de processen vervolgens op bij. Dit soort initiatieven versterkt het gevoel dat we samen de regio iets geven om trots op te zijn. Dat samen, dat is voor mij belangrijk.

Ik hoorde in een podcast van 24 uur in bedrijf dat jullie ambitie ‘rendement maken zonder kwantitatief te groeien’ is. Wat streef je daarmee na en is ‘samen’ daarvoor ook essentieel?

Onze groeiambities zijn niet gericht op groei in omzet, maar in andere facetten. Denk aan duurzaamheid, betrokkenheid met de regio en ons imago als belangrijke speler voor de Brainport regio. Maar vooral groei in kwaliteit op alle onderdelen. We investeren in de uitbreiding van een terminal, maar de focus ligt op het toevoegen van waarde voor de bezoekers en deze omgeving. Wij zijn een belangrijke speler om mobiliteit in de Brainport regio te bevorderen. Voor inwoners willen we aanvoelen als ‘hun Airport’; iets waarop je trots bent. Daarvoor moeten we ons niet alleen als koploper op het gebied van duurzaamheid opstellen, maar ook als goede buur. We nemen overlast serieus en voeren oprechte gesprekken met omwonenden. We werken transparant en geven graag een kijkje achter de schermen. Zo gaan in de toekomst waarschijnlijk basisscholen ons bezoeken. Om het DNA van Eindhoven meer te integreren in ons DNA werken we samen met PSV, Muziekgebouw Eindhoven, het Van Abbemuseum en bijvoorbeeld Glow. Het is de cultuur van deze regio dat we samen ergens komen. Op die cultuur vliegen wij steeds verder uit.

Duurzaamheid speelt in iedere sector een rol, maar bij jullie net even meer. Hoe willen jullie dit aanvliegen?

Verduurzaming is één van onze belangrijkste pijlers onder de ambitie om rendement te maken zonder te groeien. We willen ons als koploper op dit onderwerp profileren. Daarom werken we samen met TU/e Eindhoven, mbo’s, bedrijven en startups binnen Brainport. Als innovatie op dit gebied ergens vandaan moet komen, is het wel uit deze slimme regio. Zo willen we in een testomgeving samenwerken met Carbyon, een startup gevestigd op de High Tech Campus. Dit bedrijf ontwikkelt een machine dat CO2 uit de lucht haalt en er vliegtuigbrandstof van maakt. In 2030 moeten we een heel eind zijn, net zero in 2050. Dat willen wij versnellen en ook dat, je raadt het al, doen we samen.

We kunnen wel stellen dat ‘samen’ voor jou een kernwoord is. Koffie verbroedert en brengt mensen ook samen. Hoe belangrijk is koffie voor jou en voor Eindhoven Airport?

Koffie is net als ons vliegveld een manier om te verbinden. In Australië werd ik me daar sterk van bewust. Koffie moet gewoon goed zijn, iets om over te praten of zelfs te discussiëren. Ik begin de dag met een thermoskop koffie van zelfgemalen bonen, die ik meeneem in de auto. Daar kan ik echt van genieten. Op het vliegveld vind je niet één opgeleide barista, maar meerdere. Koffie is een onderdeel van een levensstijl. Ik vind vitaliteit ontzettend belangrijk en pak hierin graag een voorbeeldrol. Ik ben altijd met werk bezig, ook als ik thuis ben. Toch kan ik me goed ontspannen; met mijn gezin en door intensief te sporten.

Bijna iedere dag stap ik op de wielrenfiets of loop ik hard. Daar neem ik de tijd voor. Ik zoek bewust de balans tussen werk en ontspanning en wil die bewustwording ook op anderen uitstralen. Je kunt elkaar 24 uur per dag gek maken. Ik ben me bewust van mijn rol daarin. Ik respecteer de avonden van mijn collega’s en verstuur geen mails na werktijd. De volgende ochtend pakken we wel door, onder het genot van een dampende bak koffie.

‘Om de regio trots op ons te laten zijn, moeten we ons opstellen als een goed buur.’

Zoek
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten