50 jaar hospitality bij Van der Valk Hotel Eindhoven
- 5 min leestijd
De afgelopen vijf decennia hebben ongekende veranderingen gebracht in de hospitality sector. Van digitalisering en duurzaamheid tot belevingsgerichte reizen en pandemie-aanpassingen, elk decennium bracht nieuwe uitdagingen en kansen. Van der Valk Hotel Eindhoven, heeft zich steeds aangepast en doorontwikkeld om relevant te blijven.
De jaren ’70: De Basis van Hospitality
In de jaren ‘70 draaide het hotelwezen nog om traditionele gastvrijheid. Hotels fungeerden vooral als plekken om te slapen, met basisfaciliteiten en persoonlijke service. Gasten reserveerden telefonisch of bij aankomst, betaalde met contant geld en administratieve processen verliepen volledig handmatig.
In 1974 openden Cees en Wil Polman, derde generatie van der Valk, hotel Eindhoven. Met 90 kamers en een restaurant was hotel Eindhoven het grootste bedrijf van het Van der Valk-concern. Vooral als tussenstop en binnen de regio had het wegrestaurant een belangrijke functie. De schnitzels en appelmoes (met kers) waren niet aan te slepen. Op zondag zaten er wel 2000 mensen te eten en met de kerst zelfs 5000. Binnen vier jaar werd de eerste verbouwing opgezet waarbij het aantal hotelkamers werd verdubbeld.
In 1974 openden Cees en Wil Polman Hotel Eindhoven. Met 90 kamers en een restaurant was Hotel Eindhoven het grootste bedrijf van het Van der Valk-concern.
De jaren ’80: Efficiëntie en Professionaliteit
In de jaren ’80 kwam de focus te liggen op efficiëntie en professionalisering. De eerste computersystemen deden hun intrede, waardoor hotels langzaam begonnen met de automatisering van administratie, zoals boekingen en betalingen. Gastverwachtingen werden ook hoger, klanten verwachtten meer comfort en een goede standaard qua voorzieningen.
In deze periode begon Van der Valk Eindhoven met de implementatie van computerondersteunde systemen om boekingen efficiënter te beheren. Dit zorgde voor snellere verwerking van reserveringen en een gestroomlijndere administratie, waarmee het hotel gasten een vlottere ervaring kon bieden. Daarnaast breidde het hotel zijn faciliteiten uit met verbeterde kamers, uitgebreide eetgelegenheden en een gloednieuw sportcentrum met zwembad, waar vrijwel heel de stad Eindhoven heeft leren zwemmen.
Het hotel breidde in de 80’s zijn faciliteiten uit met verbeterde kamers, uitgebreide eetgelegenheden en een gloednieuw sportcentrum met zwembad, waar vrijwel heel de stad Eindhoven heeft leren zwemmen.
De jaren ’90: De Opkomst van Internet en Online Boekingen
De jaren ’90 bracht de opkomst van de mobiele telefoon en het internet en daarmee de mogelijkheid tot online boekingen. Hotels waren ineens wereldwijd zichtbaar en klanten konden kamers reserveren zonder tussenkomst van een telefonist. Gastverwachtingen groeiden nog meer; ze wilden niet alleen gemak en comfort, maar ook moderne technologie. Daarnaast was er een toename van internationale reizen en het groeiende belang van zakelijke evenementen.
Van der Valk Eindhoven omarmde deze technologische vernieuwingen door al vroeg in te zetten op een eigen website en online boekingsmogelijkheden. Begin jaren 1996 neemt zoon Rick Polman het stokje over van zijn ouders.
De jaren 2000 – 2010 : Meer Faciliteiten en Opkomst van Conferenties
Wifi werd in Nederland eind jaren ’90 en begin 2000 steeds gebruikelijker. Hoewel het aanvankelijk nog zo traag was dat je tijdens het inladen van een e-mail gerust een kopje koffie kon zetten. In 2003 lanceerde KPN de eerste wifi-dienst voor consumenten. Vanaf dat moment nam de adoptie van wifi in huis, op kantoren en in openbare ruimtes snel toe.
In de jaren 2000 werd reizen toegankelijker dan ooit, en de verwachting van een complete beleving nam toe. Hotels moesten inspelen op de ervaringseconomie door niet alleen kamers aan te bieden, maar ook unieke belevenissen en voorzieningen. Luxe werd vaker gevraagd, evenals wellness-opties en andere vrijetijdsvoorzieningen.
In 2004 ging er wederom een verbouwingsronde van start die tot gevolg had dat het aanzicht van het hotel rigoureus veranderde. Het hotel kreeg er een complete toren met 12 verdiepingen bij wat resulteerde in 275 hotelkamers met luxere faciliteiten. Het hotel ging meer inspelen op een breed publiek door pakketten aan te bieden die gericht waren op verschillende behoeften, zoals wellness-arrangementen, zakelijke faciliteiten en familievriendelijke activiteiten. De ervaring van een verblijf werd een speerpunt, waardoor gasten meer kregen dan enkel een overnachting.
De ervaring van een verblijf werd een speerpunt, waardoor gasten meer kregen dan enkel een overnachting.
De jaren 2010 – 2020 : Duurzaamheid en Personalisatie
In de jaren 2010 werd duurzaamheid steeds belangrijker voor zowel de gasten als de hotelbranche zelf. Er ontstond ook een grotere vraag naar gepersonaliseerde ervaringen, mogelijk gemaakt door data-analyse en CRM-systemen. Hotels konden nu inzicht krijgen in gastvoorkeuren en daarop inspelen om loyaliteit op te bouwen.
Van der Valk Hotel Eindhoven investeerde in duurzaamheid door onder meer zonnepanelen te installeren en energie-efficiënte systemen in te voeren. Het hotel ging ook bewuster om met lokale producten in het restaurant en beperkte voedselverspilling. Door het gebruik van data-analyse kon het hotel persoonlijke voorkeuren van terugkerende gasten vastleggen en hierop inspelen, wat resulteerde in een nog betere klantenbinding en tevredenheid.
Na een verbouwing van 2 jaar werd in 2013 het splinternieuwe congrescentrum 040 Congress & Events geopend. Met 27 zalen multifunctionele zalen in diverse opstellingen is er plek voor bijeenkomsten tot wel 2500 personen. Ideaal voor zowel presentaties, trainingen, vergaderingen en een (bedrijfs)feest.
In 2013 is het splinternieuwe congrescentrum 040 Congress & Events geopend, met plek voor bijeenkomsten tot wel 2500 personen. Ideaal voor zowel presentaties, trainingen, vergaderingen en een (bedrijfs)feest.
De jaren 2020 tot nu: Flexibiliteit en Innovatie tijdens de Pandemie
De COVID-19-pandemie heeft de hospitality sector zwaar op de proef gesteld, met lockdowns, internationale reisbeperkingen en veranderende gastverwachtingen. Met deze pandemie kwam de noodzaak voor contactloze services en hygiëneprotocollen. Waar het vroeger ondenkbaar was om geen handen te schudden, werd het nu heel normaal om het personeel te begroeten van achter een plexiglas scherm. Zelfs het inchecken werd digitaal.
Contactloos, maar welkom
Er werden snel contactloze check-in en check-out opties ingevoerd en de schoonmaakprotocollen werden flink uitgebreid. Daarnaast werden flexibele boekingsvoorwaarden geïntroduceerd en nieuwe diensten zoals ‘work-from-hotel’-arrangementen, die inspeelden op de trend van remote werken. Deze flexibiliteit en innovatie hebben het hotel geholpen om veerkrachtig te blijven tijdens een uitdagende periode en zich verder te onderscheiden in de markt.
50 jaar Gastvrijheid: een toekomst vol ambitie
Nu Van der Valk Hotel Eindhoven zijn 50-jarige bestaan viert, kijkt het niet alleen terug op een rijke geschiedenis, maar ook vooruit naar een toekomst vol ambitie. Innovatie, klantgerichtheid en een sterke band met de regio blijven de kernwaarden, terwijl de familie Polman, het toegewijde personeel en de vele familieleden die door de jaren heen hebben bijgedragen een blijvende rol spelen in de groei en ontwikkeling.
Deze mijlpaal benadrukt dat Van der Valk Eindhoven niet zomaar een hotel is, maar een plek waar generaties samenkomen, herinneringen worden gemaakt en gasten met een warm gevoel naar terugkeren.