Vedder & Vedder

Twee meiden uit Nijkerk die naar Amsterdam komen om hun geluk te beproeven. Esther en Anne Vedder startten vanuit een studentenhuis hun sierradenlijn Vedder & Vedder. Denkend dat de hele wereld op hun sieraden zat te wachten. Dat viel tegen. Nu, een aantal jaren later, staat er een vestiging in Amsterdam met 70 man personeel. Ze veroveren Nederland en Duitsland en werken samen met influencers als Chantal Janzen, Sylvie Meis en Rita Ora. Hun product, gepersonaliseerde sieraden, verkopen ze voornamelijk online.

Tekst Mariska Pinxt
Beeld Mireille Sleenhoff

Ik ontmoet de zussen in het Pulitzer Hotel in Amsterdam. Wie zijn deze, op het eerste oog, knappe verschijningen? Zijn het twee meisjes die toevallig op het juiste moment hebben toegeslagen Of zijn het twee zakenvrouwen die duidelijk weten waar hun stip aan de horizon ligt?

Dromen

Vanaf hun 18e jaar was er de behoefte om een eigen sieradenmerk te starten. Esther droomde een droom die zo écht was, dat ze voelde dat het ging lukken om groot te worden in de business. Vanuit die droom werd het verlangen naar ondernemen gevoed. Dit was waar de zussen Vedder voor geboren waren. “We lazen het boek ‘The Secret’ en konden woorden geven aan datgene wat we onbewust altijd al deden: manifesteren.” Er werden visonboards gemaakt waarop ze al hun dromen en wensen weergaven en nog steeds is dit een van de tools waarmee ze werken. Op het visonboard staat nu een nieuw pand voor hun groeiende miljoenenbedrijf.

Ambitie

“We hebben nooit een duidelijk businessplan gehad, we handelen op ons gevoel. Zien we een nieuwe trend, dan pakken we het op en brengen het op de markt. Dat is niet altijd makkelijk voor ons personeel. We vragen enorm veel flexibiliteit van iedereen en zijn zelf geen goede managers. We hebben sinds een paar maanden een floor-operational manager aangenomen. Zij is echt een people manager. Wanneer ze een slechte boodschap aan een medewerker moet overbrengen, doet ze dat op zo’n manier dat die persoon toch met een goed gevoel weggaat. Wanneer wij dat zouden moeten doen, is dat botter en ongenuanceerd. We doen niet meer waar we niet goed in zijn.”

Vedder en Vedder wordt groter en wil meedoen met de grote spelers. “We moeten ons ook zo gaan gedragen, we zijn niet meer die meisjes die zomaar wat doen.”

Processen worden goed in kaart gebracht, organisatorisch is het gestroomlijnd en elk team neemt zijn verantwoordelijkheid.

“We kijken niet alleen meer naar opleiding, want talent zit in de mens en staat niet op een briefje.”

Schuren

De zussen koesteren het personeel dat ze aan boord hebben. Ze gaan niet meer voor managers van buitenaf, maar willen de talenten groeimogelijkheden geven.

“We kijken niet alleen meer naar opleiding, want talent zit in de mens en staat niet op een briefje. We geven talentvol personeel een opleidingsbudget en willen ze daarmee de kans geven om hogerop te komen. Ze moeten wel in het bezit zijn van het Vedder&Vedder-gevoel, kansen zien, hard werken, samen willen groeien en het bedrijf naar de next level brengen. Dat betekent niet dat je hetzelfde moet zijn als dat wij zijn. Zonder wrijving geen glans, we houden ervan wanneer er op de werkvloer geschuurd wordt, we hebben niets aan meepraters, kom maar op met je mening, verdedig hem en laten we kijken waar we uitkomen.”

Dat er alleen dames werken, is toeval. Ook heren zijn welkom in het team. Dat zouden ze graag willen, maar door het grote aantal vrouwen dat er werkt, solliciteren er toch geen mannen. Successen worden er met het team gevierd, met alle verjaardagen is er taart en elke vrijdag een borrel.

Doe maar normaal

Thuis, bij hun ouders in Nijkerk wordt er niet over geld gesproken. Vader werkt bij de Rabobank en moeder start projecten op, geen ondernemersgezin dus. Het feit dat de tweelingzussen het zover gebracht hebben, is nog steeds onvoorstelbaar voor hun ouders.

“Onze ouders moeten eraan wennen, wij gaan bijvoorbeeld graag en regelmatig uiteten met onze mannen. We werken er hard voor, dus dat verdienen we ook, bij onze ouders wordt er gewoon dagelijks gekookt. Een andere generatie met andere prioriteiten.”

Momenteel werken ze samen met een Engelse zangeres met 60 miljoen volgers. “Als je ouders niet op de hoogte zijn van deze dame, en dus niet weten wat een samenwerking kan betekenen voor je bedrijf, dan ben je daarover snel uitgepraat. Dan gaat het gesprek, met alle respect, al snel over meer alledaagse dingen.”

Bij hun ouders zijn ze weer kind. Joggingbroek aan, knot op de kop en zonder make-up. Dat houdt ze met beide benen op de grond, want in hun hart blijven ze altijd die meisjes uit Nijkerk. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat hun leven nu wel heel anders is dan destijds in Nijkerk, toen ze nog in een appelflappenfabriek werkten.

“We hebben rock-bottom gezeten. Dan was het echt droge pasta eten.”

Droge pasta

Ze hebben zichzelf alles aangeleerd, onder meer via YouTube. Met een lening van een vriend van de familie kochten ze hun eerste apparatuur. “Avond na avond hebben we doorgewerkt, al ons geld stopte we in ons bedrijf, we hebben rock-bottom gezeten, dan was het echt droge pasta eten.”

We wilden ook uit, naar Palladium in Amsterdam, dan zochten we ons hele huis af naar kleingeld en vonden €3,-. Die namen we mee, bestelden één wijntje en twee glazen. Als dat wijntje op was, vulden we de glazen in de wc met water, zodat het leek alsof de glazen nog vol waren en we konden blijven zitten.”

Money driven zijn ze niet, in ieder geval niet privé. Er is nu meer vermogen dan vroeger, maar al het geld gaat regelrecht de zaak in.

“We willen geen schulden, het geld dat we leenden voor ons startkapitaal, hebben we zodra het kon meteen terugbetaald. We hebben onze handen nooit opgehouden, daar zijn we én te trots voor én we hadden daarin geen vangnet. Stoppen is nooit een optie geweest.”

Als ze nu op reis zijn, wordt er eerst bij de accountant gecheckt of er budget is om te shoppen. “Hij is leidend hierin, want we nemen niet zomaar alles van iedereen aan”, vertellen ze lachend. Beiden kochten een horloge van hun eerst verdiende geld, die koesteren ze. “Als ik ernaar kijk”, zegt Esther, “dan denk ik terug aan hoe het ooit begon en ben ik daar dankbaar voor. Tien tassen bezitten, zegt me niets. Ik kan er maar één tegelijkertijd gebruiken.”

Wij

Als eeneiige tweeling zijn ze altijd samen geweest. Ze zaten in dezelfde klas, hadden dezelfde vrienden, gingen samen studeren, werken en samenwonen. Ik vraag me af of het mogelijk is om dan je eigen identiteit te ontwikkelen.

“Het was slim geweest als we al eerder onze eigen weg hadden gekozen. Dan ben je in staat om je individueel te ontwikkelen. Onze ouders hebben ons op latere leeftijd geadviseerd om meer los van elkaar te doen. Als je al je hele leven samen bent, knip je dat lijntje niet zomaar door. Onze mannen weten dat ze een gedeelde eerste plek hebben, mijn zus staat altijd naast mij en als we het over WIJ hebben, dan zijn wij dat als zussen. Maar nu we allebei een relatie hebben, zal dit natuurlijk wel anders moeten zijn.’

Twins of gold

De reden dat ze akkoord zijn gegaan met de Videoland-documentaire Twins of Gold, waarbij hun weg naar succes wordt uitgelicht, is om een voorbeeld te zijn voor jongere meiden. “Toen wij jong waren, hadden we geen voorbeelden om ons heen naar wie we opkeken, dat hebben we toen gemist …” Annemiek, de pr-manager van de dames, onderbreekt me en vertelt dat Anne en Esther echt een voorbeeld is voor haar dochter van 8. Zij is met sieraden bezig, en dankzij Anne en Esther durft ze ervan te dromen om dit ook waar te maken.

“De wereld is eigenlijk zo klein dat je alles kan doen wat je graag zou willen, die boodschap willen we meegeven. Droom groot, laat je niet tegenhouden en denk vooral niet dat iets niet kan. Hoe trots onze ouders nu ook zijn, vroeger werd er wel gezegd dat we niet te hard van de toren moesten blazen. Doe dat juist wél, gooi je boodschap de wereld in.”

Ondernemen is als racen

Vedder & Vedder is vanuit hun studentenhuis gestart. Nu werken ze vanuit een mooi pand in Amsterdam met 70 medewerkers aan een miljoenenomzet. Maar genoeg is het nog lang niet voor ze.

“Ik hoorde Max Verstappen in een interview zeggen dat hij na zijn overwinning alweer bezig is met de volgende race, en dus niet optimaal kon genieten van het succes op dat moment. Dat vind ik herkenbaar, want zo zie ik ondernemen ook.”

Zolang we kunnen groeien, zullen we dat doen. Dromen hebben we nog steeds. Over werken met een influencer als Jennifer Lopez, een eigen verlovings-trouwcollectie, een pop-upstore in Los Angeles en net zo groot worden als Tiffany’s.

Anne & Esther

Vedder & Vedder

Mooie meiden & Zakenvrouwen

Ze besloten dat hun droom laten uitkomen de enige optie was.

Dat ondernemen inhoudt dat je altijd bezig bent met de volgende stap.

En dat de wereld klein genoeg is voor elke grote droom.

If you can see it in your head, you can hold it in your hand.

Zoek
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten