Ron Simpson heeft alleen zichzelf nog een gunst te bewijzen

Serial entrepreneur Ron Simpson, net 40 geworden, staat bekend om zijn succesvolle carrière in de horeca en entertainmentindustrie. Hij is medeoprichter van The Avocado Show, een restaurant dat succesvol is geworden dankzij slechts één specifiek ingrediënt. Inderdaad … avocado. Daarnaast is hij oprichter van SKYBOX, een platform dat professionals boost met kennis en creativiteit. Wat drijft deze ondernemer? Wat wil hij als print achterlaten? En hoe kijkt hij naar zijn eigen toekomst?

Tekst: Mariska Pinxt

Iets te bieden of te bewijzen

“Drang om me te bewijzen heb ik niet meer. Ik heb al aangetoond dat ik in staat ben om iets neer te zetten. De wereld inkleuren en waarde toevoegen, dat is waar het mij omgaat. Al heel jong was ik bezig met het ontdekken van verhalen. Ik kom uit een fijn gezin met lieve ouders en een broer en een zus. En thuis ben ik drietalig opgevoed, dus dat is altijd even anders.

Mijn ouders zetten altijd Engelstalige televisie op, en zo zag ik hele andere content dan mijn leeftijdgenoten. Ik luisterde naar hiphop uit New York, keek naar de BBC en sprak MTV-taal. Mijn fantasie nam me mee naar die plekken, ook al was het geen fantasiewereld. Het was een wereld die op dat moment nog niet binnen mijn bereik lag. Maar het was er wél. En ik wist dat ik daar ooit zou komen. Het was een realiteit, maar alleen nog niet de mijne.”

Van Nieuwegein naar Utrecht en beyond

“De muziek op de Engelstalige zenders deed iets met mij. Maar online muziek kopen of luisteren bestond nog niet. En in Nieuwegein, waar ik woonde, was er weinig bijzonders te krijgen. Utrecht trok me daarom meer, maar ook daar kon ik niet alles vinden. Wel kwam ik in aanraking met mensen die wisten waarover ik het had. Zij konden de muziek importeren. En ze vertelden verhalen die mij inspireerden. Over muziek, films, kleding … alles met een verhaal absorbeerde ik. Ik vroeg me af hoe ik dichter bij die verhalen kon komen. Hoe ik daarin zelf een rol kon spelen.

Voor mij is dat ondernemen: verliefd zijn op iets, een concept eromheen bedenken en dit vervolgens waarmaken.

In Nieuwegein had ik zeker vrienden, maar ik voelde me wel vaak anders. Na school ging ik geen potje voetballen of elke week iets doen met die groep. Ik wilde me omringen met andere creatieven. Mensen met dezelfde mening en visie. Én met veel kennis.

Voor mij is er een heilige driehoek: nieuwsgierigheid, entertainment en kennis van zaken. Als dat allemaal aanwezig is in iemand, dan absorbeer ik het. Mensen die veel weten over wat dan ook, inspireren mij. Met mijn brede interessegebied trof ik altijd wel nieuwe mensen met kennis waar ik helemaal in op kon gaan. En ook doordat we als gezin veel reisde. Als je veel verandert van omgeving, dwing je jezelf om nieuwe dingen te leren.”

Copywriter op de fiets

“Hoe meer je leert over bepaalde zaken, des te meer je verlangt om ergens heen te gaan. Op mijn 21ste ging ik de wereld al rond. Waarom zou ik vier jaar achtereen naar Spanje reizen als je ook naar New York of Tokyo kan gaan?Er was niet altijd een plan, ik wilde het gewoon zien en geïnspireerd worden. Ik kwam dan terug met andere verhalen dan mijn leeftijdgenoten. Met nieuwe werelden en interesses waarin ik me vastbeet. Een van mijn interesses lag op het gebied van fashion. Ik besloot om de studie modemanagement te volgen. Een bizarre keuze eigenlijk, want het lag ver onder mijn studieniveau, maar mijn vrienden gingen er heen en er waren mooie meiden. Eenmaal daar verveelde ik me al vrij snel en werd recalcitrant. Ik werd er niet gelukkig, maar rondde het wel zo snel mogelijk af. Ook de opleiding Small Business en Retail Management die ik erna volgde, gaf hetzelfde effect. Fuck it, dacht ik. Ik ga gewoon ondernemen. Ik heb een netwerk en ik kan dingen.

Mijn eerste onderneming was Hulk Slogan. Ik hou van taal en zeker ook van woordgrapjes. Niet als komediant op het podium, maar ik hield juist van het geschreven woord. Copywriting werd het. Social Media kwam net op en dat was een nieuwe vorm van communicatie. Je kon me bellen, ik stapte op de fiets, schreef ter plekke iets, ontving mijn geld en vertrok weer. ”

Beeld: Charlotte Grips

Geluk

“Het is moeilijk uit te leggen, wat er gebeurt als ik iets creëer. Voor mij is dat een very short high. Ik maak nieuwe combinaties in mijn hoofd door bliksemsnel verbanden te kunnen leggen. Alsof ik in een bepaalde zone kom. En als ik daar dan mag creëren, ben ik het gelukkigst. Het is als synesthesie, als ik muziek hoor dan vertaalt mijn brein dat razendsnel naar andere creatieve vormen.

Mijn brein is altijd op zoek naar deze nieuwe sparkles. Ik was daardoor supersnel verveeld, dan zoomde ik uit. Nu is dat onder controle. Ik kies bewust voor momenten wanneer ik creatief wil zijn, en wanneer niet. Dat heb ik mezelf wel moeten aanleren.”

Levenshaast

“In de dynamiek van mijn leven heb ik lang gedacht dat ik nooit oud zou worden. Ik wilde gewoon alles uit elke dag halen. Daardoor had ik een minder sterke toekomstvisie. Ik kon nooit ver vooruitkijken naar de volgende stap in mijn leven. Het was altijd korte termijn. Non-stop leuke shit doen. Ik stond altijd aan.

Inmiddels leef ik al langer dan ik ooit had gedacht. Mijn ex-partner leerde me hoe belangrijk het is om wél naar de toekomst te kijken. Zij liet me inzien hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. De handrem erop zetten, even tot rust komen. Dat doe ik het liefst onder de douche. Dan zet ik muziek op, met gedimd licht en kaarsen, zonder de afleiding van mijn telefoon of de behoefte aan een gesprek. Daar kom ik echt tot stilstand en die stilte in mijn hoofd maakt plaats om alles te verwerken en nieuwe dingen te bedenken.”

Later, als ik groot ben …

Als ik naar mijn volgende stap kijk, zou ik als persoon heel graag een diepere duik in de liefde willen nemen. Het is tijd om even te focussen op wat er echt toe doet en ruimte te maken voor een gezin. Vader worden lijkt me namelijk het meest bijzondere wat er is. Mijn zakelijke next step? Helemaal onafhankelijk zijn van tijd en locatie en het rondje om de wereld nog eens maken. Alle creatieve uitspattingen zijn geweldig, maar vaak van korte duur. Het wordt tijd om te handelen vanuit mijn persoonlijke strategie en missie. En niet vanuit opportuniteit.”

Search
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten