LIOC OVER MERKRECHT
- 2 min leestijd
Merkrecht: een onderwerp dat veel ondernemers snel terzijde schuiven als juridisch gedoe. Een goed product of goed geleverde dienst verkoopt zichzelf. Daar heb je geen merkregistratie voor nodig. Een merkregistratie is echter geen papieren tijger en ik wil je uitdagen om verder te kijken dan de misschien saaie juridische kant van dit onderwerp.
Marthe Van Pijkeren, Lioc Patents & Trademarks
Een goed product of dienst vormt de kern van je bedrijf. En dat is ook waar je je eigenlijk mee bezig wil houden. Echter, je wilt natuurlijk wel dat een tevreden klant jou een volgende keer ook weer weet te vinden. Hier komt je merk om de hoek kijken. Een unieke naam of uniek logo dat klanten herkennen en vertrouwen. Een onderscheidingsteken waarmee men jou weet te vinden. Jouw merk staat voor kwaliteit en jouw klant weet dat als het een goed product of goede dienst wil aankopen naar welke naam hij op zoek moet.
Het opbouwen van een merk gaat niet vanzelf. Je investeert in marketing, in productontwikkeling en in het opbouwen van een reputatie. Alles wat onder jouw merknaam en/of logo de deur uitgaat is van goede kwaliteit. En dan komt er opeens een concurrent die jouw merknaam en logo (of een overeenstemmende merknaam of logo) begint te gebruiken om hun goedkopere, inferieure producten of diensten te verkopen. Ze liften mee op jouw succes en profiteren van jouw harde werk. Wat zou jij doen? En wat kan je doen?
Dit is waar een merkregistratie een cruciale rol speelt. Het geeft je de juridische basis om op te treden tegen dit soort inbreuken. Zonder merkregistratie wordt het een lastig verhaal. Enkel jouw gebruik van een naam of logo zonder registratie is heel vaak niet voldoende. Merkrechten ontstaan in de meeste landen namelijk niet door gebruik, maar alleen door registratie. Het hebben van een domeinnaam en/of een inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel is dus niet voldoende. Hiermee verkrijg je geen merkrechten.
Het registreren van je naam of logo als merk is noodzakelijk als je tegen merkinbreuk wil kunnen optreden. En hier lijkt een merkregistratie wel een beetje op een autoverzekering. Je hoopt de verzekering nooit nodig te hebben, maar mocht je nu toch een keer een paaltje raken, kan je de verzekering niet pas afsluiten als je al tegen het paaltje aanzit.
Als ondernemer daag ik je uit om jezelf de volgende vraag te stellen: Hoeveel is jouw merk waard voor jou? Is het de moeite en de kosten waard om te beschermen? Ik durf te wedden dat het antwoord volmondig ‘ja’ is. En daarom is merkregistratie niet alleen belangrijk; het is onmisbaar voor iedere ondernemer die weet dat niet elk paaltje iedere keer ontweken kan worden. Zeker niet als paaltjes soms geplaatst worden door concurrenten.
Het is een investering in de toekomst van je bedrijf. Naar mijn idee is een onderscheidende naam dan ook altijd merkwaardig. Als je jouw merknaam en/ of logo wilt beschermen, vraag dan advies aan een bmm-gecertificeerde merkgemachtigde. Want ook merkbescherming is weer een vak apart.