Siegrid Althuizen onderneemt in Dubai: ‘Ik schrik er soms van hoe hard men is in Nederland.’
- 4 min leestijd
Dubai, een bruisend metropool waar innovatie en zakelijk succes hand in hand gaan. Siegrid Althuizen, CEO van Skyne, heeft een uitgebreid portfolio in zowel Nederland als het Midden-Oosten en kan je alles vertellen over de belangrijkste verschillen tussen deze twee werelden.
tekst: June Captain
Powervrouw Siegrid Althuizen is de CEO van Skyne, een strategisch branding- en designbureau gevestigd in het Midden-Oosten, ook Dubai. De invloedrijke ondernemer komt oorspronkelijk uit Nederland en verhuisde naar Dubai voor de liefde, Dennis de Rond, die al een agentschap had in Amsterdam en Dubai. Naar eigen zeggen is Siegrid niet alleen voor de liefde verhuisd, maar heeft ze ook veel liefde gekregen voor alles wat het Midden-Oosten te bieden heeft.
Van Brabant naar de woestijn
Het is niet niks om zomaar alles in te pakken en te verhuizen naar de andere kant van de wereld. Siegrid was als commercieel directeur bij DPG Media al internationaal actief, maar was nog niet vaak ‘in aanraking gekomen’ met Arabische landen. De CEO van Skyne had misschien wel last van vooroordelen, maar zij was zeker niet de enige. “Ik vond het avontuur belangrijker dan de vooroordelen en ben dus vertrokken. Mensen dachten toen wel: ‘Wat ga jij nou weer doen? Mag je daar wel met mannen aan tafel zitten?’” Het is voor Siegrid belangrijk dat je vast blijft houden aan je eigen principes. “Als ik had geluisterd naar wat mensen te zeggen hadden, dan was ik niet zo ver gekomen. Dan had ik niet zulk uitdagend werk gehad.”
…Mag je daar wel met mannen aan tafel zitten?
Siegrid voelde zich altijd vrij tijdens het zakendoen in het Midden-Oosten, al was ze aanvankelijk onder de indruk van de lokale kleding en uitstraling. “Ik had wel snel door dat mannen en vrouwen hier gelijk zijn. Er is hier beleid dat ervoor zorgt dat vrouwen zelfs voorrang krijgen bij bepaalde functies. Ik spreek topvrouwen in Nederland die nog steeds moeite hebben met het krijgen van bestuurdersfuncties,” vertelt de onderneemster. Ze benadrukt daarnaast dat het van groot belang is om te weten hoe de lokale cultuur in elkaar steekt: “Het is handig om te weten hoe je iemand aanspreekt. Voor veel bedrijven is Arabisch spreken niet nodig, maar bij Skyne hebben we lokaal talent voor die extra taalvaardigheid.”
The best of both worlds
Skyne, het bedrijf van Siegrid, helpt merken te verfijnen, creëren of transformeren. Met kantoren in het Midden-Oosten ondersteunen ze bijvoorbeeld Westerse bedrijven bij hun groei door zich aan te passen aan de lokale cultuur, terwijl ze trouw blijven aan hun waarden. Ook lokale bedrijven zoeken hun hulp, wat een van de redenen is waarom Skyne lokaal talent in dienst heeft. Siegrid legt uit: “We ontwikkelen strategieën voor grote bedrijven. Het is essentieel om die lokale achtergrond in huis te hebben om de markt goed te begrijpen.” Volgens Siegrid is het werven van lokaal talent in Dubai eenvoudig vanwege de vele nationaliteiten die daar aanwezig zijn. Mensen presenteren zich met hun nationaliteit en zijn zich bewust van elkaars kwaliteiten. Dit maakt het vinden van talent makkelijk, vooral omdat lokale kandidaten ook bekend zijn met de kwaliteiten van Nederlanders.
Omgekeerde vooroordelen
Zakenlui in Dubai weten wel raad met Nederlandse ondernemers. “Ik weet nog goed dat ik met een directrice van het Dubai Design District praatte en ze zei: ‘Siegrid, ik weet waar jij vandaan komt. Jij komt uit Eindhoven.” Blijkbaar is het ontwerp van de wijk in Dubai afgeleid van het hipste stukje Eindhoven: Strijp-S. Siegrid vertelt dat wanneer ze Eindhoven benoemt, de Emirati de stad kunnen aanwijzen op de kaart. “Ze waarderen onze goede eigenschappen: Nederlanders staan bekend om betrouwbaarheid, hard werken en slim zijn. We brengen goede technologieën, duurzaamheid, hospitality.”
Eenzame tankbeurten en een keiharde maatschappij
Siegrid is ondertussen gewend geraakt aan de kledingkeuze van de Emirati, maar ervaart soms cultuurshock in Nederland. “In Dubai is alles servicegericht, dus als ik in Nederland tank, verwacht ik nog iemand die het voor me doet, en bij de kassa moet ik alles zelf inpakken. Je raakt echt gewend aan dat comfort.” Siegrid kan zich voorstellen dat sommige mensen het gek vinden om in een Islamitisch land te werken. “Je maakt bijvoorbeeld de Ramadan en de gebeden bewuster mee dan in Nederland. Omdat het zo’n multiculturele samenleving is, is iedereen daar heel respectvol over. Het is heel tolerant.” Ze vindt dat Nederlanders daar veel van kunnen leren. “Ik schrik er soms van hoe hard men is in Nederland.”
Buiten de lijntjes kunnen kleuren
Iedere ondernemer zou eens naar het Midden-Oosten moeten komen, als je het aan Siegrid vraagt. “Ik hoor vaak van ondernemers in Europa dat ze veel beperkt worden en dat er te veel gepraat wordt over wat niet kan. Soms denk ik: ‘Geef ze ruimte, laat mensen ondernemen en buiten de lijntjes kleuren. Cowboyen!” De topvrouw vertelt dat je wel moet houden van de snelheid in het Midden-Oosten. “Je voelt hier een constante push, je moet wel mee met de stroom. Je wordt totaal uit je comfortzone gerukt, het kan zeker heel verfrissend zijn.”
Netwerken tussen de kamelen
Er zijn heel veel verschillen tussen het Midden-Oosten en Nederland als het gaat om zaken doen, maar ondernemers uit beide werelddelen hebben één ding gemeen: ze netwerken zich allebei suf. “Dat heet hier wasta”, vertelt Siegrid. “Wasta is heel belangrijk. Er zijn hier veel netwerkclubs en iedereen heeft zijn eigen groepje.”