Raymon Pouwels: ‘Wees Eerlijk over kwaliteiten die je niet hebt’
- 4 min leestijd
Een echte self made man, dat is Raymon Pouwels. Nog maar 30 jaar en al veel ondernemersavonturen achter de rug. De bekendste? De gifgroene scooters en fietsen van GO Sharing. Hij vertelde er twee jaar geleden al over bij 24 uur in bedrijf. Toen was het nog een groot succesverhaal. Inmiddels is Raymon wat ‘f*ck ups’ rijker. Hij deelt ze graag en stond opnieuw op het podium bij 24U.
tekst: Colette de Vries // fotografie: Nadia ten Wolde
Iedereen heeft wel eens een GO Sharing scooter zien staan, rijden of liggen. Hoe heb je dat succes in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen?
“Opvallen. Ons product was echt ‘in your face’. We hebben niet voor niets voor gifgroen gekozen. En er alles aan gedaan om van onze klanten ambassadeurs te maken. De ‘friends referral’ was heel belangrijk om de vlek snel te laten groeien. Dat gecombineerd met een platform dat naadloos werkt en slim gebruik maakt van data, heeft ons snel groot gemaakt. En natuurlijk lef hebben en creatief en flexibel zijn. Dat is waar ondernemen om draait.”
Op je 28e stond je in de top 30 van zakenblad Forbes met de meest invloedrijke personen onder de 30. Een knappe prestatie. Zie je je GO Sharing avontuur zelf als gelukt of mislukt?
“Het is sowieso geslaagd, want ik heb het gewoon gedaan en er veel van geleerd. We hebben het bedrijf kunnen verkopen, met inmiddels een beursnotering in Turkije en het groeit nog steeds hard. Alles perfect kan niet. Alleen het platform moest 100% goed zijn. Voor de rest gebruiken we zoveel mogelijk de 80/20 regel. 80% resultaat met 20% efforts. Hierdoor kunnen we snel blijven innoveren. Doen, doen, doen is de enige manier om te ontdekken wat wel en niet werkt.”
Je hebt met verschillende ondernemingen bij elkaar 100 miljoen opgehaald in twee investeringsrondes. Wat is je tip voor ondernemers die financiering nodig hebben?
Sell the dream, sell the team! Laat goed zien waar je heen wilt, wat je droom is en met welk team je dat doet. Daar haal je je financiering mee op. Niet met mooie cijfers waarmee je het verhaal groter maakt dan het is. Want als je dan achterloopt, is het vertrouwen meteen weg. Ik vond het trouwens doodeng toen de eerste 10 miljoen werd overgemaakt. Ik dacht ‘dit is echt verschrikkelijk, nu moet ik alles goed doen’.”
Samen met Bibi Jorissen ben je vorig jaar met umob gestart, een platform dat alle mobiliteitsaanbieders samenbrengt. Wat is je droom met je nieuwe bedrijf?
“De markt van deelmobiliteit is gigantisch. Er gaat 500 miljard in om. Als wij daar 0,1% van meepakken is dat al heel mooi. Met mobility-as-a-service is onze schaal en impact zoveel groter dan met GO Sharing. En dat met een hoop minder gedoe! Data is echt mijn ding. Ik had na al die jaren buffelen een hekel aan operatie en wilde nu graag alleen het platform hebben om sneller te kunnen schalen.”
Je hebt nu meer focus, vertelde je. Hoe krijg je dat voor elkaar?
“Ik doe graag veel dingen tegelijk en ik zie overal kansen. Daarmee creëer ik onrust voor mensen om me heen. Bij umob focus ik me echt op de strategie en het team. Het geeft het team rust als ik heel duidelijk ben en niet te veel afleiding breng. Daarnaast maak ik veel zakelijke uitstapjes en blijf ik ontdekken wat ik wel en niet leuk vindt. En KPI’s helpen ons om steeds weer terug te gaan naar de kern: wat zijn nou echt de metrics die uniek zijn en hoe gaan we dat keer 100 doen?”
Welk advies heb je voor onze regio met een verwachte groei van 100.000 inwoners?
“Eindhoven heeft een speciaal plekje bij mij, omdat het de eerste stad was waar we vijf jaar geleden met GO Sharing zijn gestart. De hele stad was ingericht op het rijden en parkeren van auto’s. Terwijl de grond schaars en dus duur is. Dat is niet meer houdbaar. Autobezit wordt steeds duurder en je staat steeds vaker vast. Je ziet jongere generaties al steeds minder vaak kiezen voor een eigen auto. Als je zorgt voor veel kleine individuele deel-voertuigen en goed openbaar vervoer, gaan steeds meer mensen om. Tenminste, als er de zekerheid is dat er altijd een voertuig in de buurt is om van A naar B te gaan. Onze app doet de rest. Je registreert je één keer. En waar je ook bent, je kunt alle beschikbare vervoersvormen gebruiken. Op die gedragsverandering zetten we graag in, samen met gemeenten, projectontwikkelaars en bedrijven.”
Tot slot: wat is de les voor jezelf als mens?
“Mijn kracht is het grote verhaal. Ik ben geen typische manager, daar heb ik veel te weinig geduld voor. Te snel willen gaan blijft een valkuil, al heeft mijn enthousiasme me ook ver gebracht. Maar ondernemen is soms ook best eenzaam. Je bent er altijd voor iedereen en wie is er dan voor mij? Op een gegeven moment ben je zelf de belangrijkste rem op je groei en werk je jezelf helemaal dood. Ik heb moeten leren om eerlijk te zijn over de kwaliteiten die ik niet heb en daarvoor goede mensen om me heen te verzamelen. In plaats van mensen die op mij lijken. En mijn redding is lekker sporten en van tijd tot tijd ook weer even rust nemen door voldoende op vakantie te gaan. Eigenlijk wilde ik vroeger vakantieman worden, dat is dan toch gelukt”