Pipple: pippi als rolmodel
- 4 min leestijd
WATT speurt naar bijzondere ondernemers, concepten en ideeën die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Jeroen de Haas van Pipple
Wie is Jeroen de Haas
Ja hoor, laten we maar meteen met de vraag der vragen beginnen. Wie ben ik? i.i.g. een Eindhovenaar in hart en nieren. Verder getrouwd met Catrijn, vader van Caatje en Loet, creatief, ondernemend, muzikaal, impulsief, filosofisch, wiskundig en klungelig. Ik vond Earl Sinclair uit Dinosaurs altijd wel een bevrijdend rolmodel in dat opzicht. Iets in die richting….
Wat doet Pipple?
Pipple is de nr 1 partner in data & A.I. in Nederland. Wij optimaliseren de processen en organisatie van onze klanten met behulp van data, wiskunde en A.I. Bijvoorbeeld door beter te voorspellen wat de klantvraag is, slimmer te plannen, energie en uitstoot te besparen of nieuwe slimme digitale producten en diensten te ontwikkelen.
Wat is nu dat unieke Pipple DNA?
Dat zit in de combinatie van de wiskundige en sociale intelligentie van onze mensen. Superslimme econometristen waarmee je ook gezellig in de kroeg een biertje kunt drinken. Het unieke zit in de energie, de samenwerking met de klant
Leg de connectie met Pippi Langkous eens uit.
Wij hebben 3 kernwaarden: dienstbaar, creatief en onbevangen. Pippi is ons rolmodel qua onbevangenheid. Dingen doen die je nog nooit gedaan hebt, niet bang zijn om op je bek te gaan, om onbevangen eerlijk te zijn tegen elkaar. Loslaten die angsten!
Pipple staat in de top 250 van Groeibedrijven. Wat zou je andere scale ups willen adviseren op het gebied van groei?
Bij Pipple is ons adagium altijd geweest: “groeien met een zachte G”. Bij ons staat kwaliteit ALTIJD op nr 1. Wij willen de allerbeste zijn, niet de grootste. Consultancy.nl heeft ons recent uitgeroepen met een silver-position uit ruim 200 data adviesbureaus in Nederland. En het mooie is dat als je de beste bent, klanten dat ook door gaan doorvertellen en je op deze manier weer nieuwe klanten krijgt die bij je passen en kunt doorgroeien. Dat werkt zo voor een keukenboer uit Veldhoven maar ook bij een data & A.I. club. Maar dat is onze strategie, je moet vooral lekker zelf weten wat bij jou past
Waarom is AI je beste vriend?
A.I. kan ons leven en werk echt een stukje mooier en makkelijker maken. We kunnen medische diagnoses verbeteren, CO2 uitstoot reduceren, hulpverlening van het Rode Kruis effectiever organiseren, nietstoevoegende administratie automatiseren. Er zijn zoveel mooie voorbeelden.
En wanneer moet je deze vriend soms even negeren?
Als hij vanuit een Silicon-Valley-verdienmodel stiekem continu om je aandacht vraagt. Vooral via je smartphone. Dat is killing. Je halve leven, creativiteit en energie gaan naar de gallemiezen. Stop hem lekker terug in zijn hok en leef met de mensen om je heen zonder twee schermpjes ertussen. Das toch veel leuker.
Maak af: Een wereld zonder data is een wereld zonder …
Een qoute van Clint Eastwood vind ik altijd wel een geinige. “Opinions are like assholes; everybody has one.” En zonder onderbouwing, bijvoorbeeld met data, ben je toch maar gewoon een van de velen met just another opinion.
Waarom is wiskunde best sexy?
We helpen vanuit Pipple bijvoorbeeld FC Eindhoven, RKC en Feyenoord om betere analyses te maken van wedstrijdpatronen. Wat is de beste pass om te geven, waar liggen de zwaktes van de tegenstander. Dat vind ik best wel vet. We werken voor TOP-merken als IKEA, Coolblue, G-Star, Bol.com. Voor IKEA voorspellen we bijvoorbeeld wat ze wereldwijd voor alle vestigingen op voorraad moeten hebben. En we helpen ook maatschappelijke organisaties als Warchild en het Rode Kruis om maatschappelijke impact te maken. De wereld een klein beetje mooier te maken. Dat is toch super dat dat kan met wiskunde en AI!
Wat is de grootste uitdaging voor jullie klanten?
Om écht en duurzaam impact te maken met data & A.I. is niet makkelijk. Er is een enorme gap tussen theorie en praktijk. Het heeft geen zin om een paar data scientists aan te nemen als er geen goed fundament ligt. Zowel een data fundament als een organisatorisch fundament. Het is eigenlijk hetzelfde als bij een voetbalclub: alles randvoorwaarden moeten perfect zijn ingevuld wil een team een topprestatie kunnen leveren. Omdat wij dit al 8 jaar doen bij merken die champions leaguespelen en ruim 200 projecten hebben gedaan kunnen wij onze klanten vanuit deze praktijkervaring helpen de juiste keuzes te maken.
Wat zou je startende ondernemers mee willen geven?
Ga op zoek naar de kern van wie je bent als organisatie (en als ondernemer). Wat is je droom, wat zijn je kernwaarden. Dat werd bij mij in de loop van de jaren steeds helderder en dat helpt om de juiste keuzes te maken. En vooral: Gas op die lolly!
Wat staat er nog op de bucketlist van Pipple?
De Nobelprijs voor data & A.I. En misschien wat dichter bij huis, de data analyses voor PSV verder optimaliseren zodat we de Champions League weer eens gaan winnen.