De reis van een textiel-innovator: van droom naar realiteit
- 4 min leestijd
‘Niemand maakt verschil zonder hulp.’ Na zijn optreden bij 24 uur in Bedrijf sprak ondernemer Borre Akkersdijk met WATT over zijn missie: de textielindustrie vernieuwen. Zijn droom begon na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven, toen hij een video maakte die zijn visie verbeeldde: een duurzame, gedigitaliseerde textielketen. Die droom is inmiddels werkelijkheid. Via een open source platform kunnen ontwerpers zelf stoffen ontwerpen én produceren. On demand, met volledige creatieve vrijheid. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?
Tekst: Colette de Vries
Foto’s: Nadia ten Wolde
Waar komt je enorme drive om de textielindustrie te vernieuwen vandaan?
“De textielindustrie is een van de meest vervuilende én minst transparante branches die er bestaat. Het blijft me verbazen dat zo’n grote industrie nog nauwelijks is veranderd. En dat geldt niet alleen voor fast fashion. High-end merken zijn misschien nog wel grotere aanjagers van hebzucht, omdat ze het imago-verhaal in stand houden. We kunnen best goed recyclen, maar de constante toevoer van nieuwe spullen en de ‘dead stock’ die dat oplevert, is simpelweg te groot om te verwerken. Vroeger wist je nog wie iets gemaakt had. Kleding werd hersteld, sokken gestopt. Nu kopen we steeds opnieuw. We moeten af van ongebreidelde groei en op zoek naar gezonder gebruik. Ik wil vaandeldrager zijn van die beweging.”
Nieuwe kleding kopen geeft ook een fijn gevoel…
“Zeker, dat geldt voor veel mensen. Het moment van kopen levert een endorfine-boost op. Het is lastig om dat gevoel te doorbreken. Maar als we die impuls kunnen omzetten in het kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid, maken we verschil. Dat vraagt om andere marketing en bewustwording. Minder focus op de buitenkant en meer op het verhaal, of zelfs het verdriet, dat erachter schuilt. Goedkoop of goed: dat is de keuze. Denk eraan als je weer iets nieuws koopt!”
Hoe breng je verandering in zo’n complexe industrie?
“De textielindustrie moet fundamenteel veranderen: eenvoudiger, betaalbaarder en beter. De huidige keten zit vol onnodige schakels, de maker en gebruiker staan mijlenver uit elkaar. Met ons open source platform brengen we vraag en aanbod direct samen en halen we de gatekeepers ertussenuit. Zo krijgen we controle over elk aspect van het proces: van garenkeuze tot levering. From pixel to needle.”
De Parijs Fashion Week werd een belangrijk podium voor jullie groei. Vertel.
“In het begin werden onze creaties vooral als kunst gezien, niet als verkoopbaar product. Ik besefte al snel: als we textiel écht de wereld in willen brengen, moeten we ons meer presenteren. Parijs leek daarvoor het perfecte podium. Alleen niemand kende ons nog, dus niemand kwam. Toen bedachten we een guerrilla-actie: een mobiele showroom in een truck. We reden langs kopers en presenteerden onze collectie op hún locatie. En het werkte! Onze unieke aanpak leverde erkenning én verkoop op.”
Hoe zeker ben je dat je missie op grote schaal gaat slagen?
“Het is niet de vraag óf dat gebeurt, maar wanneer. Andere industrieën gingen ons voor. Kijk naar media: ooit bepaalden een paar grote uitgevers welk nieuws we lazen. Nu gaat content rechtstreeks van maker naar publiek. Hetzelfde geldt voor muziek, de platenlabels zijn grotendeels buitenspel gezet. Ook mobiliteit werd disruptief anders door platforms als Uber. De huidige textielbazen zien dat als een grote bedreiging.”
Je kreeg een eye-opener over jullie impact door een 15-jarige jongen.
“Ja bizar. Hij kwam bij ons binnen met zijn droom over textieldesigns. We lieten hem zijn gang gaan en zo creëerde hij in een paar dagen zijn eigen kledingstuk! Dit was echt een eureka-moment voor mij: we kunnen de wereld echt veranderen en zijn het gewoon al aan het doen! Het draait allemaal om toegang en transparantie. Met ons digitale platform geven we iedereen direct toegang tot het productieproces, inclusief een productpaspoort. Dit paspoort vermeldt onder andere wie aan het product heeft gewerkt, welke materialen zijn gebruikt en wat de ecologische impact is. Hiermee lopen we vooruit op de aankomende wetgeving rondom digitale productpaspoorten.”
Byborre heeft inmiddels een nieuwe CEO las ik?
“Ja, dat was nodig om de volgende stap te maken met ons bedrijf. Als ondernemende visionair zie ik overal kansen en leef ik toch een beetje in de toekomst. Maar een groeiend bedrijf vraagt om focus en uitvoering. De droom om een industrie te veranderen is iets anders dan een levensvatbare organisatie bouwen. In 2030 willen we 42 miljoen meter on demand textiel produceren, letterlijk genoeg om de wereld rond te gaan. Dat vraagt rust in de operatie. Ik push altijd en gooi nieuwe stenen in het water. Dat leidt teveel af.”
Dat klinkt als een knap staaltje loslaten voor een founder?
“Zeker. Je leert elkaar kennen, vertrouwen en ruimte geven. Daar hebben we de tijd voor genomen. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar, zolang de intentie is om het bedrijf en de missie verder te brengen. Dat betekent dat je elkaar helpt en je eigen pad soms even links laat liggen. Daar ben ik beter in geworden. Schuren is niet erg als de intentie oprecht is en je er openlijk over praat. Dan kom je verder samen. Toen ik afstudeerde had ik helemaal niet het idee dat ik de wereld ging veranderen. Nu weet ik, dat ga ik wél doen. En die overtuiging geeft me elke dag meer drive. Ik zie helemaal voor me hoe het anders kan.”
Welke hulp heb je nog nodig?
“Als koploper zit je heel vaak een soort van vast in de modder. Dan heb je hulp nodig van mensen die zeggen: ‘Weet je wat, we geven de koploper een kans.’ Ook al lijkt het goed te gaan omdat ik veel in het nieuws ben, we zijn er nog lang niet en hebben hulp harder nodig dan ooit. Ik doe dat graag in Nederland en ben op zoek naar een aansprekend bedrijf waarvoor we het interieur mogen doen. Maximaal maatwerk en dat ook nog eens duurzaam. Bijvoorbeeld ASML zou een geweldig platform voor ons zijn…”