De invloed van generatieverschillen op samenwerking

Hoe belangrijk vind je jouw werk? In die vraag schuilt de belangrijkste oorzaak voor frictie tussen generaties, aldus Iris Gündel. Ze stond op het podium bij 24 uur in bedrijf voor een volle zaal in het nieuwe pand van Avular op Strijp-T. Er zijn momenteel vier generaties actief op de werkvloer. Dat zorgt voor uitdagingen, maar biedt vooral ook kansen als we stoppen met oordelen en naar elkaar luisteren. We gingen er met Iris over in gesprek.

tekst: Collete de Vries // foto: June Captain

Je deed een oproep aan de zaal om te erkennen wat ‘de verloren generatie’ heeft opgebouwd. Krijgen ze te weinig credits? 

“Alles wat wij aan kansen hebben, is te danken aan generatie X (1956-1970). Wie kan zich nog de floppy disc herinneren? Of dat je moest opstaan om de televisie van zender te wisselen en met een kwartje naar de telefooncel ging op vakantie? Generatie X groeide op in een sobere periode en relatief autoritair systeem. Het is de generatie die nu op de meest seniore posities zit en die begrijpelijkerwijs niet direct enthousiast wordt van brainstorms over werkgeluk. Ze hebben altijd hard gewerkt, zijn hiërarchisch ingesteld en hebben een enorme loyaliteit naar hun werkgever.”

Je gaf aan dat je regelmatig wordt gebeld met de vraag ‘Red ons van die millennials want ze willen alles anders!’ Waarom hebben ondernemers het zo moeilijk met deze generatie?

“Millennials zijn door de generatie X opgegroeid met de gedachte ‘Als je maar hard genoeg werkt is alles mogelijk!’. Die illusie van maakbaarheid heeft onbewust veel druk op hen gelegd. Het is een heel ongelukkige generatie met veel keuzestress. Wat ook niet helpt, zijn de socials en de 24/7 toegang tot het geweldige leven van anderen. Het leidt tot onrealistische verwachtingen en enorme FOMO. Daarbij is het ouderschap van ‘verticaal’ naar ‘horizontaal’ gegaan. Alles wordt overlegd met kinderen en met de beste bedoelingen worden ze uit de wind gehouden. En dan kom je op de werkvloer en krijg je een micromanager als baas die je van rake feedback voorziet. Dat clasht. Ook het ongeduld en de on demand instant bevrediging matcht niet met wat gebruikelijk is op de werkvloer: ‘Hoezo denk jij na een jaar senior te kunnen worden?’”

Jouw boodschap is dat werkgevers moeten veranderen met de komst van gen Z. Hoe dan?

“Generatie Z wordt door veel ondernemers gezien als ‘generatie geen zin’. Ze willen alles, behalve op tijd komen. Ze leunen achterover bij een sollicitatie en vragen ‘wat heb je mij te bieden’? Wat mensen zich niet realiseren, is dat deze generatie zich écht afvraagt of het allemaal nog wel zin heeft. Waarom zou je vijf dagen werken als je toch geen huis kunt vinden en de hypotheek niet kunt betalen? Het is best uitzichtloos allemaal. En omdat het perspectief weg is, wint het korte termijn genieten. Dat geldt ook voor werk: dat moet iedere dag leuk zijn.”

Hier zit ook een kans, volgens jou.

“Zeker, als je gen Z weet te winnen voor de missie van jouw bedrijf, dan verbinden ze zich juist graag. Gen Z is op zoek naar het waarom van dingen. Dus vertel waar een taak aan bijdraagt en bied houvast in alle hectiek en écht persoonlijk contact. Onderling respect is er nog steeds, maar het ziet er anders uit. Het is niet meer het ontzag en de verticale afstand. Respect gaat om gelijkwaardigheid: naast elkaar staan en elkaar beter maken. Leiderschap naast je en wederkerigheid in de werkrelatie.”

Waarom is generatiemanagement nodig?

“Je ziet in veel bedrijven dat de jonge generaties Y en vooral Z niet altijd de juiste hoeveelheid inspraak heeft. Dat leidt bij jongeren tot een gevoel van niet begrepen en gezien worden. De uitstroom van jongeren in hun eerste baan is immens. Het is de kunst om generaties met elkaar te verbinden. Dat begint met het in gesprek gaan met elkaar. In het persoonlijk domein is dat inmiddels bijna overal normaal, maar in de kantoortuin niet. Die omgeving is niet meegegroeid. Een functioneringsgesprek houden om te weten hoe iemand functioneert, is echt hopeloos achterhaald. Vraag gewoon: ‘Wanneer heb jij eigenlijk een goeie dag?’ En zie de kritiek van jonge mensen als alarmbellen die laten zien wat anders moet in jouw bedrijf.”

Je bent zelf 29. Wat drijft jou in alles wat je doet?

“Vernieuwen van relaties, is wat mij drijft. Ik zie dat het heel anders kan en dat we relatiegericht moeten gaan samenwerken. Nieuwe generaties zijn net alarmbellen. Ze laten precies zien waar processen en patronen in jouw bedrijf verouderd zijn en waar vernieuwing nodig is. Kom uit die hokjes en ga gewoon in gesprek met elkaar. Dan ontstaan er mooie dingen!”

Zoeken
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten