24U MEDIACAFÉ opent het festivalseizoen

Op 3 april schoot het 24U MEDIACAFÉ uit de startblokken. Met een sterke line-up, een bomvolle zaal en een boeiende blik achter de schermen van de festivalwereld. David van Iersel en Maddy Janssen leidden de dans en ontvingen pioniers, start-ups en trendsetters uit de scene over de vloer. Niet bepaald de minste: de jongens van PIXL Club, TWOFIFTYK en Art of Dance zijn een begrip. En nieuwkomers Suckers en BeerMate barsten van de ambitie om eenzelfde status te verkrijgen.

Suckers was een spontaan, maar succesvol idee van Laure Melenhorst. Ze zag mensen die niet vies zijn van wat drugs tijdens een feestje volop aan de lolly. Lekker, maar ook vervuilend vanwege de plastic stokjes. De oplossing bedacht ze al feestend, in het holst van de nacht: eetbare stokjes. De brakke ochtend erop gaf het idee haar nog steeds volop energie en inmiddels werkt ze aan een eigen lollyfabriek. Haar ondernemersgeheim? Angst en negatieve energie verdringen door verleiding en plezier. Door de kracht van simple pleasure: een smaakvolle discobal op een eetbaar stokje.

Van Suckers naar BeerMate

Of Laura ooit de handen ineenslaat met start-up Ralph Bethlem? Het zou zomaar kunnen. Ralphs BeerMate is een klein fabriekje op zich die automatisch bier tapt, bijvoorbeeld tijdens drukbezochte festivals. Geef als bezoeker je bestelling op, tik het bedrag af en party on. Weg personeelsdruk en lange rijen; welkom hogere marges voor de horeca.

BeerMate begon als een studentenproject, maar is inmiddels real business. Met alle uitdagingen die daarbij horen, zoals investeerders die snel rendement willen zien. Ondernemen in de festivalwereld betekent voor Ralph nichemarkten ontdekken en strategieën herijken. De voortekenen zijn goed, met veel internationale aanvragen en marktfits met stadions en clubs. Zijn voornaamste les? “Als je de markt opgaat, verkoop dan geen prototype, maar doe alsof je het product al in handen hebt. Dat versnelt het gesprek aanzienlijk om te ontdekken of je product potentie heeft.”

PIXL CLUB: Groeien met behoud van intimiteit

PIXL Club-oprichters Pieter Lepelaars en Tim van Mol zien volop kansen voor Suckers en BeerMate. Bijvoorbeeld tijdens hun eigen feestjes, die komend voorjaar uit nood in het Klokgebouw plaatsvinden. Hun oude vertrouwde stek nabij SX op Strijp-S maakt plaats voor woningbouw. Met de noodgedwongen verhuizing doen de heren geen stap terug, maar zetten ze er drie vooruit. De ‘oude’ PIXL Club bood ruimte voor 350 bezoekers per avond, terwijl ze nu inzetten op 1500. “We krijgen meer capaciteit, maar behouden het intieme gevoel dat hangt rondom onze clubavonden, dankzij een slimme box in box-constructie in het Klokgebouw”, aldus Tim. Samen met Pieter hoopt hij nog altijd om na het Klokgebouw permanente huisvesting te vinden in het Bosch-gebouw op Strijp-S.

Het vuurwerk van TWOFIFFTYK en Art of Dance

Voor Dennis de Klein (TWOFIFTYK) en Guido Zwarts (Art of Dance) is van hot naar her verhuizen de normaalste zaak. TWOFIFTYK reist letterlijk de hele wereld over met hun visuele en conceptuele shows voor de grotere artiesten, zoals Armin van Buren. Een van de shows die ze volledig voorzien van visueel vuurwerk is Masters of Hardcore, waar Guido Zwarts de technisch producer is.

Samen spelen Dennis en Guido Champions League in de dancescene. Een wereld waarin Nederland de toon zet. Volgens Guido is dit te danken aan het pure Nederlandse ondernemerschap. Onze Hollandse, praktische en nuchtere aanpak. “In deze wereld moet je niet vies zijn van vroeg opstaan en tot diep in de nacht doorgaan. Je moet niet omvallen bij een tegenslag. Je moet het fixen. Oplossingen bedenken en gas geven. Met die mindset zijn we groot geworden. En als iedereen in je team die mindset deelt, haal je het beste in elkaar naar boven. Dennis beaamt dat: “Als je samen door je zwaarste vermoeidheid heen gaat, als je de hevigste stormen over een festivalterrein doorstaat of als je na een urenlange reizen alsnog je vlucht mist, dan schept dat een band voor het leven. Als persoon, als collega én als ondernemer in de festivalwereld.

De gasten van dit eerste MEDIACAFÉ gaven ons een fascinerend inkijkje in het ondernemerschap in de festivalwereld. Tijdens de volgende editie op 3 juni duiken we vol in de sportwereld, met onder meer Bob van Oosterhout. Aanmelden kan binnenkort via 24uurinbedrijf.nl.

Zoeken
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten