Het optreden van TikTok expert Joey Scheufler bij 24 uur in Bedrijf begon nogal confronterend. Hij vroeg aan de zaal: ‘Wie gebruikt er Tik Tok voor zaken?’ Welgeteld vijf van de ruim 100 aanwezigen staken hun hand op. Dat had natuurlijk ook met de gemiddelde leeftijd in de zaal te maken. We gingen erover in gesprek met Joey.
Tekst Colette de Vries
Wat hebben boomers te zoeken op TikTok?
‘Van alles! Meer dan de helft van de gebruikers op TikTok is ouder dan 24 jaar. En de oudere doelgroep groeit hard. Er zijn ruim zes miljoen actieve gebruikers in Nederland die 80 minuten per dag in de app zitten en samen maandelijks bijna 40 miljard video’s kijken. TikTok is echt voor iedereen. Omdat het zo simpel is. Het algoritme detecteert hoelang je ergens naar kijkt en past zich in no-time aan aan wat jij leuk vindt. Vervolgens krijg je alleen dat in jouw feed. Hoe meer je kijkt, hoe beter het wordt.’
Wat moet je als bedrijf voorbereiden als je op TikTok wil?
‘Niets. Gewoon beginnen. Sterker nog, het moet juist niet te gelikt zijn, want dan wordt het heel snel nep. Een bekende Nederlander inhuren is niet nodig want op TikTok kan iedereen influencer worden. Dat komt omdat het niet om het aantal volgers gaat, maar om goede video’s. Met nul volgers kun je heel veel mensen bereiken. Alles wat je moet doen is zorgen dat een kleine groep je video leuk vindt en afkijkt. Dan wordt de video aan een grotere groep getoond. Het gaat dus om authentieke video’s in plaats van influencers die zichzelf verkopen. Een missertje is niet erg, want dan wordt de video niet veel bekeken. Goede Nederlandstalige video’s zijn een kans, omdat veel content Engelstalig is.’

Voor welke bedrijven is Tik-Tok met name interessant?
‘Voor alle bedrijven. Het bereik is gigantisch. Mensen komen vaak voor het eerst in contact met een bedrijf via TikTok. En je bereikt alleen de mensen die je content leuk vinden uit alle lagen van de bevolking. Ook kleine bedrijven kunnen veel mensen bereiken en er al doende achterkomen wat werkt en wat niet. Zo kwam een broodjeszaak erachter dat elke dag een nieuw broodje een enorme hit was. En meerdere eettenten in Amsterdam hebben dagelijks dikke rijen voor de deur nadat een video viraal ging.’
Waarom ben je zelf zo’n grote fan?
‘Ik vind TikTok echt een verademing. Juist omdat het niet gelikt is. De hoeveelheid volgers maakt niet zoveel uit, het is de content die ertoe doet. Het moet echt zijn en authentiek. Iedereen is uniek. Dat moet er vanaf spatten. Daarom is het zo makkelijk; gewoon door echt jezelf te zijn val je op. Geen gladde content, als de boodschap maar past bij je bedrijf.’