TikTok, tikt de tijd ook voor jouw bedrijf?

Het optreden van TikTok expert Joey Scheufler bij 24 uur in Bedrijf begon nogal confronterend. Hij vroeg aan de zaal: ‘Wie gebruikt er Tik Tok voor zaken?’ Welgeteld vijf van de ruim 100 aanwezigen staken hun hand op. Dat had natuurlijk ook met de gemiddelde leeftijd in de zaal te maken. We gingen erover in gesprek met Joey.

Tekst Colette de Vries

Wat hebben boomers te zoeken op TikTok?

‘Van alles! Meer dan de helft van de gebruikers op TikTok is ouder dan 24 jaar. En de oudere doelgroep groeit hard. Er zijn ruim zes miljoen actieve gebruikers in Nederland die 80 minuten per dag in de app zitten en samen maandelijks bijna 40 miljard video’s kijken. TikTok is echt voor iedereen. Omdat het zo simpel is. Het algoritme detecteert hoelang je ergens naar kijkt en past zich in no-time aan aan wat jij leuk vindt. Vervolgens krijg je alleen dat in jouw feed. Hoe meer je kijkt, hoe beter het wordt.’

Wat moet je als bedrijf voorbereiden als je op TikTok wil?

‘Niets. Gewoon beginnen. Sterker nog, het moet juist niet te gelikt zijn, want dan wordt het heel snel nep. Een bekende Nederlander inhuren is niet nodig want op TikTok kan iedereen influencer worden. Dat komt omdat het niet om het aantal volgers gaat, maar om goede video’s. Met nul volgers kun je heel veel mensen bereiken. Alles wat je moet doen is zorgen dat een kleine groep je video leuk vindt en afkijkt. Dan wordt de video aan een grotere groep getoond. Het gaat dus om authentieke video’s in plaats van influencers die zichzelf verkopen. Een missertje is niet erg, want dan wordt de video niet veel bekeken. Goede Nederlandstalige video’s zijn een kans, omdat veel content Engelstalig is.’

Voor welke bedrijven is Tik-Tok met name interessant?

‘Voor alle bedrijven. Het bereik is gigantisch. Mensen komen vaak voor het eerst in contact met een bedrijf via TikTok. En je bereikt alleen de mensen die je content leuk vinden uit alle lagen van de bevolking. Ook kleine bedrijven kunnen veel mensen bereiken en er al doende achterkomen wat werkt en wat niet. Zo kwam een broodjeszaak erachter dat elke dag een nieuw broodje een enorme hit was. En meerdere eettenten in Amsterdam hebben dagelijks dikke rijen voor de deur nadat een video viraal ging.’

Waarom ben je zelf zo’n grote fan?

‘Ik vind TikTok echt een verademing. Juist omdat het niet gelikt is. De hoeveelheid volgers maakt niet zoveel uit, het is de content die ertoe doet. Het moet echt zijn en authentiek. Iedereen is uniek. Dat moet er vanaf spatten. Daarom is het zo makkelijk; gewoon door echt jezelf te zijn val je op. Geen gladde content, als de boodschap maar past bij je bedrijf.’

‘Ik vind TikTok echt een verademing. Juist omdat het niet gelikt is’

Wat vind je zelf een downside van TikTok?

Zakelijk zijn er geen nadelen. De downside van media en telefoongebruik dat is natuurlijk wel een probleem. TikTok is verslavend. Het algoritme geeft een eindeloze stroom van wat jij wilt zien. Juist van dat verslavende element kun je gebruik maken als adverteerder. Mensen zitten veel op hun mobiel, dat heb je als bedrijf toch niet in de hand. Het is niet anders dan toen bedrijven in de jaren zeventig slim gingen adverteren op TV en radio.’

Zitten je eigen kinderen op Tik-Tok?

‘Nee, ze zijn acht en negen en voor hen vind ik het vervuiling van hun brein. Je moet oud genoeg zijn om zelf na te denken bij wat je doet. Bij alles. TikTok is niet anders dan andere mediaconsumptie. We zouden veel jonger met mediawijsheid moeten beginnen. Want ouders en leraren weten het ook niet. Alles is erop gericht om jou te beïnvloeden. Daar moet je mee leren omgaan en het vooral ook leren begrenzen.’

We kunnen er niet om heen: is TikTok veilig of een potentiële propagandamachine?

‘Door alle aandacht voor de veiligheid van data op TikTok krijgt het alleen maar meer aandacht en gebruikers. Amerikanen voeren een sterke lobby om TikTok te laten verdwijnen. Ook omdat ze veel advertentie-inkomsten missen. Maar zijn Google en Facebook niet net zo erg? TikTok houdt zich aan de Europese regels. Je kunt een app niet verbieden omdat het een Chinese eigenaar heeft.’

Waarom raad jij ieder bedrijf aan om TikTok te gebruiken?

‘Vanwege de hoeveelheid mensen. Het bereik is enorm en jouw doelgroep zit er so wie so bij. Het is echt hét platform om snel exposure en groei mee te realiseren. Het is geen vraag óf je als bedrijf op TikTok gaat maar wanneer.’

Zoeken
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten