Adaptable, moving people with tech

Ondernemen op z’n Brainports betekent deuren voor elkaar openen. Kansen voor anderen ontdekken en weten dat je in een ecosysteem meer bereikt dan alleen. Dat je als ondernemer pas écht winstgevend bent, als je ook waarde toevoegt aan je omgeving. Aan de Baltesakker in Eindhoven komt alles samen. Hier betrok Adaptable – voorheen Samsung Business Center – in het najaar van 2024 hun nieuwe droompand na een uitdagende zoektocht. Mogelijk gemaakt dankzij een sterk netwerk, met onder meer Rabobank, vertegenwoordigd door Accountmanager Grootzakelijk Roald van Hout. Samen met Frank van Hooff van Adaptable gaat Roald in gesprek over investeren in de toekomst, over de kracht van Brainport en over de kunst van successen herkennen die nog niemand ziet.

Foto’s: Eddie Mol
Tekst: Paul van Vugt

Roald: “De samenwerking met Adaptable is een prachtig voorbeeld van wat we als Rabobank voor ondernemers kunnen betekenen. Hoe je samen met partners uit je netwerk het verschil kunt maken. Toen we hoorden dat ze zochten naar financiering voor hun nieuw pand had dit meteen onze aandacht. Wij willen elk bedrijf met een gezonde ondernemersdrive helpen bij hun groeiambities. Die drive voelden we sterk bij Adaptable-founders Frank, Bas en Mark.”

Gezond groeien

De groeiambities van Adaptable vereisten veel meer ruimte dan hun vorige locatie te bieden had. Frank: “We huurden een locatie bij De Run in Veldhoven, maar daar groeiden we uit ons jasje. De huurprijzen zijn structureel hoog, dus kopen was een logische optie. Een andere reden voor koop is dat we willen investeren in de beleving van het pand, omdat dit stevig bijdraagt aan de positionering van ons bedrijf. Daar hebben we inhoud aan gegeven met het Experience Center, met onder meer een nagebouwde winkel en een quick service restaurant waar je onze toegepaste oplossingen beleeft. Het geld aan dit Experience Center is beter besteed binnen een eigen gebouw dan binnen een huurpand.”

“Toen we onze huisvestingswensen deelden met de Gemeente Eindhoven en Rabobank is het balletje gaan rollen. Na een lange zoektocht kwamen we bij dit pand uit. Uit de financiering bleek het vertrouwen van de bank dat we als bedrijf op de goede weg zijn.”

We kijken natuurlijk naar de business en cijfers van klanten, maar vooral naar de mensen. Zij zijn uiteindelijk degenen die het moeten waarmaken.

Niet de cijfers, maar de ondernemersgeest

Roald: “Bijzondere ondernemers trekken altijd direct onze aandacht. We kijken natuurlijk naar hun business en cijfers, maar vooral naar de mensen. Zij zijn uiteindelijk degenen die het moeten waarmaken. Daarom willen we de ondernemersgeest voelen. En die was duidelijk aanwezig bij Adaptable. Zij voelen aan hoe zij hun klanten verder brengen met hun slimme techniek.”

Adaptable helpt klanten om voorop te lopen in de markt, dankzij de inzet van innovatieve, visuele technieken. Bijvoorbeeld als verlengstuk voor marketing. Maar ook voor de patiëntbeleving in de zorg of om processen in de logistieke sector te stroomlijnen. Voor elk vraagstuk zet het vooral producten van Samsung in, waarvan Adaptable het kennishuis en gecertificeerd partner is. Hun fullservice aanpak begon in 2011 als Samsung Business Center, ontstaan uit de ondernemerschemie tussen de drie oprichters. Een samenwerking die altijd al boven de markt hing, volgens Frank.

Vrienden voor het leven

Frank: “Mark ken ik al sinds de middelbare beroepsopleiding. Als jonge twintiger leer je vaak vrienden voor het leven kennen, en dat geldt zeker voor ons. Na school zijn we onze eigen weg ingeslagen, totdat onze paden elkaar weer kruisten bij Xerox, bekend van de printers. Opeens stond Mark in mijn deuropening als nieuwe collega. Samen met Bas, waarmee ik bij Xerox in het team zat, bleken we een sterke eenheid. Jarenlang werkten we samen. We wisten precies wat we aan elkaar hadden, zowel privé als zakelijk. Na enkele jaren scheidden onze wegen zich kort, totdat alles op z’n plek viel voor ons drieën. Soms komt er gewoon iets op je pad waar je niet omheen kunt…”

“Ik kwam in aanraking met iemand van een Samsung Service Center. Hij zocht iemand om de printermarkt in Zuid-Nederland verder vorm te geven. Zo is het begonnen in 2011. Ons doel was om het merk Samsung naar de zakelijke print- en kopieermarkt te brengen. Daar lag onze ervaring vanuit Xerox. Al snel zagen we ook kansen om de visuele techniek van Samsung te vermarkten. Een jeansmerk vroeg ons bijvoorbeeld of we een levensgrote, dynamische videowall konden leveren. Het was de eerste van de vele kansen die op ons pad kwam, en we merkten dat ons bloed sneller ging stromen van dergelijke aanvragen.”

Pionieren met een nieuwe product-marktcombinatie

De eerste ondernemersstappen gingen over in investeringen. Frank: “We investeerden in een auto en tekenden contracten voor een klein huurkantoor. Het avontuur kon beginnen. De zekerheid van een vaste baan was weg en dat gaf een extra impuls om volle bak te gaan. Dat zorgt ervoor dat je harder gaat lopen. Het versnelt je ondernemersdrive.”

Roald herkent deze mooie eigenschap bij veel ondernemers: “Die blik vooruit, het lef om gewoon te gaan, dat tekent écht ondernemerschap. Ze laten zich niet remmen door onzekerheid. Ze zetten door op hun plannen met geloof in hun zaak.”

We geloven niet dat de sterkste of slimste overleeft, maar degene die zich het best aanpast aan de markt.

Moving people with tech

Frank: “Toen we aan de tekentafel de lijnen van onze onderneming uitzetten, kwamen we al snel tot de kern: wij zetten mensen in beweging met technologie. Onze huidige belofte Moving people with tech verwoordt onze missie. We maken onze klanten over de as van techniek bestendig tegen veranderende marktomstandigheden. We geloven niet dat de sterkste of slimste overleeft, maar degene die zich het best aanpast aan de markt. Op deze belofte hebben we onze organisatie gebouwd, met technische hardware van Samsung en met contentbeleving en -concepten uit eigen huis. Beide vind je terug in de Experience Stores van onze klanten.”

Beter Bed, beter zichtbaar

Een mooi voorbeeld van hun werk is de case van Beter Bed. Frank: “Zodra je Ekkersrijt oprijdt, zie je drie beddenwinkels naast elkaar. Je moet aan de straatkant al het verschil maken. Wij doen dit met dynamische schermen, zodat we de concurrenten met gedrukte borden en posters te slim af zijn. Eenmaal in de winkel voel je overal de merkbelofte van Beter Bed. Helemaal achterin, boven 8 matrascombinaties van M-line, hangt een 11 meter breed led-scherm. Dit trekt de consument door de winkel naar dit pronkstuk uit de collectie. Dat is de kracht van een goed en groot scherm. Maar eigenlijk zit het echte vernuft áchter het scherm.”

“De achterkant van het led-scherm is voorzien van sensoren die detecteren of je aan het voeteneind van het matras staat. Op die plek krijg je uitleg over de kwaliteit van het bed. Hetzelfde geldt voor de kussenwand. Wanneer je een kussen van de muur haalt, krijg je uitleg over de eigenschappen van het betreffende kussen. Zo begeleiden we klanten op een laagdrempelige manier naar het product dat bij hen past.”

“Het mooie van deze techniek is dat het geluksstofjes in de hersenen aanmaakt. Je wordt beloond met relevante content die je zelf activeert. Dit concept draagt bij aan een hogere winkelbeleving, meer bezoekers en een hogere conversie. Mogelijk gemaakt door onze techniek. Het is meetbaar en het verdient zich terug. Bovendien heb je niet veel meer nodig dan voeding en een netwerkkabel, want alles werkt via de cloud. Én via verschillende technische innovaties uit de Brainport, zoals chips en sensoren.”

Het DNA van de Brainport

Frank: “De Brainport is sowieso waardevol voor ons. We zitten hier in de slimste vierkante kilometer van Europa. Typerend voor de regio is een opdracht die we onlangs voor ASML opleverden, een beweegbaar high-end led-scherm van bijna 15 meter breed en drie meter hoog. Dit project hebben we opgepakt met zo’n 13 partijen, voornamelijk uit de regio Brainport, van lichtarchitecten tot contentmakers en akoestiekdeskundigen. Met dit projectteam dachten we niet vanuit onze eigen producten, maar vanuit de oplossingskracht van alle partijen samen.”

“Denken in mogelijkheden, dat is een stukje overlevingsdrang dat we vanaf de begindagen hebben meegekregen. Vanaf onze eerste opdracht willen we ons echt confirmeren aan de wensen van de klant. Qua oplossingen, deadlines… alles om de klant die overtreffende service te bieden. Dat zit in ons DNA.”

Roald: “Dat is precies het ondernemerschap waar ik het eerder over had. Dat DNA zie je niet in cijfers, maar herken je alleen in de mensen. Door hun businessplannen te doorzien en hun energie te herkennen. Dat drijft ons als bank bij het meedenken met het financiële plaatje. Met de financiering van dit pand als fundament voor de toekomst van Adaptable.”

Frank: “Bij zo’n grote investering wil je natuurlijk de bevestiging krijgen of je plannen kloppen. Of onze dromen matchen met de realiteit. Die spiegel kregen we van Roald. En die blijft hij ons voorhouden, waarmee hij ons continu uitdaagt om op koers te blijven. Om kansen te zien die onzichtbaar zijn voor anderen. De keuze voor dit specifieke pand bijvoorbeeld, waarvoor Rabobank een op maat gemaakte financiering verzorgde.”

Het verschil maken voor je omgeving

De buitenkant van de huisvesting verraadt niet direct welk technisch vernuft erachter schuilt. In het pand zie je een sneak-preview van de oplossingen die Adaptable bij klanten implementeert. Het is een huis vol showcases en ministores, een auditorium, een werkcafé met innovaties voor quickservice restaurants … En niet te vergeten: een stoommachine die zelfs je jas verwent tijdens je afspraak.

Roald: “Frank, Bas en Mark hebben dit leegstaande gebouw nieuw leven ingeblazen. Op een locatie die je al snel over het hoofd zou zien. Maar je kunt het ook anders bekijken: je kunt een voortrekkersrol nemen en actief werk maken van de omgeving. De wijk laten opbloeien dankzij de groei die je zelf nastreeft. Dan toon je, naast je zakelijke ambitie, ook nog eens je maatschappelijke betrokkenheid.”

Adaptable toont naast hun zakelijke ambitie ook maatschappelijke betrokkenheid.

Frank: “Bij de keuze voor deze plek hebben we, samen met de gemeente en de omwonenden, gekeken hoe we het gebied gaan upgraden. Je ziet dat de omgeving opbloeit door positieve verandering. Een mooi voorbeeld is dat ook de buurman zijn gevel volledig vernieuwde, nadat wij ons pand verfraaiden. Zo geven we samen vorm aan de omgeving. Het is een interessante spin-off van onze ondernemersreis. Geheel in de geest van Brainport, waar we écht samenwerken. En bovendien een mooie twist van onze merkbelofte: moving people with tech. In de zakelijke wereld, maar ook in onze directe omgeving.

Zoeken
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten