Poufs & Pillows, een stukje Marokko in Veldhoven

WATT speurt naar bijzondere concepten en ideeën die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Anas en Roel van Poufs & Pillows.

Anas en Roel, wie zijn jullie?

Anas & Roel hebben elkaar ontmoet in Murcia, Spanje, waar zij beiden tijdelijk voor stage/studie woonden. Hun vriendschap was al snel heel erg hecht, onder andere vanwege hun gezamenlijke interesse in reizen en ondernemen.

Een stukje Marokko in Veldhoven. Hoe is Poufs and Pillows ontstaan?

Anas heeft een Marokkaanse achtergrond en marketingkennis, terwijl Roel saleskennis en ervaring heeft in het internationale bedrijfsleven. De ideale ingrediënten voor het starten van een onderneming. In 2018 zijn we naar Marokko gereisd om daar ambachtslieden en coöperaties te bezoeken. We ontmoetten getalenteerde ambachtslieden die unieke en opmerkelijke producten maken, maar geen toegang hadden tot een online verkoopplatform. We waren meteen erg gecharmeerd van hun producten en zijn een samenwerking aangegaan. De ambachtslieden zijn inmiddels zeer gewaardeerde collega’s. Met Poufs&Pillows begonnen we destijds met het naar Nederland halen van een stuk of 20 poefs, en inmiddels is het uitgegroeid tot een heel warenhuis in Veldhoven. De collectie is bovendien uitgebreid met vloerkleden, vloerkussens, dekens, kussens en leuke accessoires.

Wat maakt Poufs and Pillows bijzonder?

Tijdens onze vele reizen naar Marokko hebben we elke coöperatie persoonlijk bezocht. We hebben de mensen ontmoet, met hen gesproken, naar hun verhalen geluisterd, de materialen en producten gevoeld en elke stap van het productieproces meegemaakt. Wij durven daarom ook wel te zeggen dat we kwalitatief echt mooie producten hebben, waarbij je ook nog het unieke handgemaakte aspect hebt. We zorgen voor goede leef- en werkomstandigheden voor onze ambachtslieden en hun gezinnen. Ook op het gebied van duurzaamheid zetten we steeds weer stappen en natuurlijk zorgen we voor het creëren van nieuwe, one-of-a-kind items. Onze vloerkussens bijvoorbeeld zijn bijna allemaal uniek; er is er daadwerkelijk maar een van. Voor ons betekent dat wel dat wij van ieder product apart losse foto’s moeten maken, dus het is arbeidsintensief voor ons, maar zo kunnen wij onze klanten wel echt een uniek Marokkaans item aanbieden. Dat maakt ons wel bijzonder.

Mannen met een missie. Vertel!

Ons idee was om rechtstreeks contact te leggen met mensen die we vertrouwden. Die onze visie en onze vastberadenheid deelden om producten van hoge kwaliteit te maken, maar ook om de tussenpersoon uit te schakelen en het geld rechtstreeks in handen van de ambachtslieden te krijgen. Onze rol is om als brug te fungeren tussen onze ambachtslieden en mensen die authentieke goederen waarderen. Onze ambachtslieden hebben jarenlange ervaring en samen met hen werken we aan een eigentijds design om een fusie te creëren tussen eeuwenoude traditie en moderniteit.

Wat was de grootste uitdaging in het hele ontwikkelingstraject?

De grootste uitdaging in het hele ontwikkelingstraject ervaarden we bij de start van Poufs&Pillows. We hebben samen met onze ambachtslieden de producten nog verder verbeterd om de kwaliteit naar het hoogste level te brengen en we hebben met hen de hele supply chain opgezet. Normaal gezien verkochten zij alleen op de lokale markt van El Fna in Marrakesh, dus hier veranderde nogal wat.

Welke belangrijke lessen hebben jullie geleerd als ondernemer?

We leren vrijwel dagelijks nog belangrijke lessen; er gebeurt altijd wat onverwachts. Soms zijn dit leuke dingen, soms zijn dit minder leuke dingen. Een aardbeving bijvoorbeeld. Maar we hebben gemerkt dat we, zolang we positief en creatief blijven, er altijd en overal wel uitkomen. Ook hebben we geleerd dat we niet altijd de producten moeten inkopen die we zelf mooi vinden of die populair zijn op dat moment. Producten waar we het soms niet van verwachten doen het dan ineens heel erg goed en andersom. We hebben bijvoorbeeld een bronskleurige poef die we zelf mooi vinden, maar de enige bronzen poef die verkocht is, staat nu bij ons zelf in huis.

Oude technieken en tradities verdwijnen in een snel evoluerende industrie. Hoe helpen jullie met het behouden van de ambachten en het vakmanschap?

We proberen het vakmanschap zo veel mogelijk te behouden door de handgemaakte producten aan te bieden. In Europa, maar ook wereldwijd. Hoe meer vraag er is, hoe groter de kans dat de eeuwenoude technieken en tradities worden doorgegeven van ouder op kind. We proberen mensen ook zo veel mogelijk te enthousiasmeren voor handgemaakte producten. Je haalt zo’n mooi product in huis, dat geeft wel echt een ander gevoel dan wanneer je een product koopt dat in massa is gemaakt. Ook qua duurzaamheid, wanneer je weet dat een product handgemaakt is, ga je er toch voorzichtiger mee om en doe je het minder snel weg. We proberen daarom ook niet super trendgevoelige items te creëren, maar eerder te kiezen voor tijdloze producten.

Welke ambachtswerkers of ondernemers inspireren jullie?

Onze ambachtslieden inspireren ons enorm. Zij zijn vanaf het begin ook echt met ons meegegroeid, wat echt heel knap is. Voor hen was het starten van een samenwerking met ons namelijk ook een sprong in het diepe en niet zonder risico’s. Ik denk dat het heel erg heeft geholpen dat we destijds ook in een korte tijd een sterke band hebben opgebouwd. Onze ambachtslieden zijn altijd in voor nieuwe ideeën. Van het optimaliseren van producten tot het maken ervan, zoals onze velvet poefs. En het mooie is dat zij tegenwoordig regelmatig nieuwe producten of designs meesturen naar Nederland zonder dat we dat van tevoren weten. Gewoon om te laten zien dat ze een nieuw idee hebben. Daarbij, onze ambachtslieden (en Marokkaanse mensen in het algemeen) zijn enorm gastvrij en hebben veel veerkracht. Zeker nu, na een recente aardbeving, is het bewonderenswaardig hoe iedereen onderling voor elkaar zorgt en positief blijft.

Jullie worden meenomen in de maakprocessen van de diverse producten. Dat maakt het heel bijzonder?

Achter elk item zit een persoon. Een verhaal. De handgemaakte producten dragen het karakter van hun maker(s), denk bijvoorbeeld aan het verwerken van bepaalde symbolen in de vloerkleden. Dat is wat een handgemaakt artikel uniek maakt. Aan onze artikelen wordt vaak dagen, weken of zelfs maanden met de hand gewerkt. Daarom hopen wij ook echt dat we onze klanten inspireren om onze items te koesteren.

Wat staat er op de bucketlist voor Poufs and Pillows?

Op onze bucketlist staat het uitbreiden van onze collecties met nieuwe items, zoals lampen. We vinden het leuk om samenwerkingen aan te gaan met ambachtslieden die in een voor ons nog onbekende branche zitten. We geven ook hen graag de kans om zich verder te ontwikkelen en hun producten wereldwijd te verkopen.

www.poufspillows.nl

Zoek
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten