Eindhovens rondje: Wat gebeurt er in de Eindhovense horeca?

WATT speurt naar bijzondere concepten en ideeën die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Kara Ernest van Eindhovens Rondje

Heb je een vraag over de horeca? Dan noemen ze hier in Eindhoven; Kara Ernest. Zij vertelt hoe ze zich ingeworteld heeft in deze scene én wat de Eindhovense horeca bijzonder maakt. Want is die überhaupt bijzonder?

Om te beginnen, wie is Kara Ernest?
Eindhovens meest bourgondische kletskous – online én offline. Inmiddels bijna 40 en so damn happy! Mijn reis van baby naar puber is (voor mij) vlot verlopen, daarna was ik wat opstandiger. Ik was een actieve, redelijk ontembare jonge hockeytut en horecalover. Die combi werd al snel een haatliefde-verhouding. Op het hockeyveld werd ik idioot lomp neergeslagen, wat resulteerden in tig operaties en een hoop pijn en beperkingen. Die beperkingen maakten dat ik het werk dat ik deed (horeca-gerelateerd op de TU Eindhoven) met geen mogelijkheid meer kon doen. Ik werd 100% afgekeurd en heb lang gestruggeld met wat ik wel en niet kon. Uiteindelijk is het me gelukt om van mijn hobby mijn werk te maken. Niet meer fysiek in de horeca werken, dan maar actief voor de horeca werken. Het grappige is achteraf, dat juist die beperkingen ervoor zorgden dat ik nu een aller-gelukkigst, vrij en altijd hongerig mens ben.

Waar komt die liefde voor de horeca vandaan?
Mijn ouders! En daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Het is ons met de paplepel ingegoten om alles te eten, te proeven en bovenal te genieten van goed eten. Beetje jammer dat ik iets te goed op papa heb gelet. Hij stopt niet met eten en die tik heb ik helaas overgenomen. Haal alles van tafel, want ik eet door tot iedere pan en pot leeg is. Tafel nog niet ontruimd? Dan helpt het inleveren van bestek aan je buren ook niet. Ik eet dan met handen verder. Op mijn handen gaan zitten? Geprobeerd … ik blijk een hierin een faalhaas.

Vertel eens wat meer over Eindhoven Rondje?
Ik begon er hobbymatig mee terwijl ik zware revalidaties doorliep. Ik wilde thuis weg. Gewoon wat leuks doen voor en na het hersteltraject bij het Bliksembosch. Dat kon immers iedereen op die leeftijd. Ik wilde naar de klote, carrière, sporten, meedraaien in de maatschappij, alles wat andere ook deden. Maar ik weinig kon. Eten wel, daar zal ik tot in den treuren de beste in zijn. Ik wilde het rondje dat ik dagelijks deed naar een koffiezaak groter maken. Ik werd steeds meer benieuwd welke uitdagingen de ondernemers achter hun zaken ‘proefden’. En of ik daar misschien dan iets in zou kunnen betekenen.

Social media was 5 jaar geleden de biggest pain in the ass. Ik had alle tijd, dus ik begon met (online) cursussen, deed maar een dutje en voilà. Dat klinkt alsof het gemakkelijk ging, maar dat was het niet. Integendeel; lichamelijk ging de rem er met regelmaat op en toen het wat beter ging, stond corona voor de deur. Dan ben je als marketingmaker al snel de eerste waar de kraan en deur voor dicht gaan. Dat deed zeer, alles viel als een kaartenhuis in elkaar. Tot ik me besefte dat dat wel eens de sleutel kon zijn voor een grote twist naar de toekomst. De horeca kon zich namelijk alleen nog online laten gelden, want dicht. Vanaf je bankje zie je het pamflet op het raam met het take-away aanbod niet, hè. Online op het scherm was dat gesneden koek. Daar speelden ik op in. Ik bouwde een nieuwe website, applicatie en ging viral op de socials. Ik ging de breedte in en ging van alleen horeca ook naar retail, cultuur, werken en soms zelfs naar sport. Mijn rondje werd groter en de klappen bij de tweede en derde crisis waren te overzien. Sterker nog, ik groeide. Met het bedrijf én als persoon.

Wat we specifiek te bieden hebben?
Wij schrijven VOOR en OVER de horeca.
VOOR de horeca creëren we marketing-uitingen en beheren we nu zo’n 15 social media-accounts van verschillende restaurants. Dat pakket is aan te vullen met diverse triggerende diensten, zoals foodshoots en trainingen, zodat uiteindelijk het eigen team het kan (en wil) doen. Ook bieden we storytelling, copywriting en conceptontwikkeling aan. OVER de horeca is alles wat op Eindhovens Rondje geplaatst wordt. Hierbij werken we met partnerships. Dus wil je op Eindhovens Rondje? Dan kun je partner worden.

Wat maakt de horeca in de regio nu zo speciaal?

De diversiteit van de horeca in deze regio is adembenemend. Van vernieuwende concepten tot gevestigde iconen; Eindhoven biedt voor ieder wat wils. De een draait al 15 jaar of langer een oerdegelijk en goedlopend concept, de ander switcht met regelmaat qua aanbod. En weer een ander is zo innovatief of internationaal als het maar zijn kan. Van dat laatste zien we steeds meer. De Aziatische smaken veroveren Eindhoven op dit moment echt als een malle. Echte innovaties bleven tot voor kort uit. Maar HEY! Met het eerste AI-gestuurde restaurant zetten we toch maar weer een toon, hè? Bij ons geen rijen zoals in Amsterdam bij Friet Fabel, daar zijn we te nuchter (of arrogant) voor. Zaken met een rij zijn hier op 1 hand te tellen. Sterker nog: met 3 vingers.

Hoe heb je de Eindhovense horeca zien veranderen de afgelopen 10 jaar?

De horeca in Eindhoven heeft heus een transformatie doorgemaakt in de afgelopen tien jaar. De stad heeft zich ontwikkeld tot een bruisend centrum van innovatie en design. Nieuwe horecaconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond, gedreven door creatieve ondernemers of de grote ketens. Deze concepten brengen meer variatie en diversiteit in het aanbod, waardoor de stad aantrekkelijker wordt voor zowel inwoners als toeristen. Bovendien is Eindhoven de trend aan het omarmen van duurzaamheid en lokale producten, waardoor er steeds meer nadruk komt op milieubewuste eet- en drinkgelegenheden. Daar lopen we mijns inziens vergeleken met andere steden nog ‘een beetje’ op achter.

Is er in de huidige internationale markt nog wel sprake van een typisch Eindhovens cultuur?
Ondanks de groeiende internationalisering behoudt de Eindhovense horeca een kenmerkende Brabantse gezelligheid en gastvrijheid. Dit zie je terug in het warme ontvangst en persoonlijke interacties tussen gasten en horecapersoneel. Bovendien weerspiegelt de horeca in Eindhoven de diverse en inclusieve cultuur van de stad. Lokale gerechten, evenementen en tradities worden gekoesterd en geïntegreerd in moderne eet- en drinkervaringen. Daarnaast zijn bezoekers en bewoners van Eindhoven echte verkenners. Verkenners van de stad en van de diverse keukens. We zijn niet bang voor nieuw en anders. We proeven maar wat graag van de internationale keukens. De Eindhovense horeca is daarmee een afspiegeling van de stad zelf: dynamisch, innovatief, internationaal en met een hartelijke Brabantse inslag.

Wat zijn de trends op dit moment voor horeca?

Horeca is een eindeloos veranderende industrie, en momenteel omarmen we enkele van de meest opwindende trends ooit. Denk aan ‘ervaring boven bezit’, waarin gasten een authentieke beleving zoeken, niet alleen een maaltijd. Duurzaamheid wordt de norm, van lokale, biologische ingrediënten tot het minimaliseren van voedselverspilling. Ook zie je het samensmelten van culinaire stijlen en gerechten: fusion dining bereikt nieuwe hoogten. Deze laatste vind ik het leukst ;-)

En laten we niet vergeten dat technologie een steeds grotere rol speelt in hoe we bestellen, betalen en zelfs in de keuken. Maar uiteindelijk is gastvrijheid tijdloos, en dat zal altijd de kers op de taart blijven voor de horeca.

Ambities in de toekomst? 

Haha nee; gezond en gelukkig zijn. Ik heb nog nooit een 5-jarenplan uitgedacht, uitgewerkt en gerealiseerd. Go with the flow. Doen, durven en dat wat kan… Niet overdrijven, dat is nergens goed voor. Ik geniet van mijn werk en de scene waarin ik me begeef. De verantwoordelijkheid houdt me scherp en de vrijheid geeft me ruimte. Ik ben op deze manier op mijn best en geniet daarvan as long as it takes. Ik ben creatief en gehaaid genoeg om mee te bewegen of andere wegen in te slaan als het echt nodig zou zijn. Mijn kracht is, denk ik, juist dat ik geniet en weinig ambieer.

www.eindhovensrondje.nl

Zoek
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten