Nicky van Westenbrugge en Jeroen Renders

Het bourgondische DNA van de regio Eindhoven. Share the vibe! Dan hebben we het natuurlijk over het kenmerkende beeldmerk van Eindhoven én credo waarmee iedereen het unieke Eindhovense gevoel kan delen met de wereld. Nicky, Jeroen en Bart voelen deze buitengewone energie dagelijks, als culinaire ambassadeurs van Eindhoven. Volgens deze drie smaakmakers is deze vibe wat Eindhoven maakt én smaakt.

Tekst: Ine van de Laar 
Beeld: Charlotte Grips en Saskia Kropff

Nicky komt aanrijden in een zwarte BMW e30 Baur cabrio uit 1990. Haar blonde haren wapperend in de wind. Jeroen is in zijn strakke pak het toonbeeld van een klassieke gentleman. Als Bart zich, met zijn traditionele bakkerspet, onder de poort van het Clarissenklooster bij dit duo voegt, lijkt het alsof we in een setting van een oude film zijn beland. Oude klassiekers, cultuur en historie worden door deze drie Eindhovenaren vertaald naar nieuwe culinaire standaarden. Onder de bogen van de oude kapel zijn ze het al snel eens: ‘Het unieke gevoel van Eindhoven, dát is ons kapitaal.’

Veel Eindhovenaren rijden en fietsen er al jaren langs zonder het te weten. Daar – in het groen van de Genneper Parken, aan de randweg van Eindhoven – ligt het Clarissenklooster verscholen. Dit klooster wordt door Nicky en haar man Derk, in samenwerking met CRA Vastgoed, herontwikkeld tot een hoogwaardig hotel en restaurant. Terwijl we door de kloostergangen lopen, vertelt Nicky ons over de vervlogen tijden van dit pand, waar zij nieuw leven in gaat blazen. In de kapel krijgen we, aan een houten tafeltje, voor deze gelegenheid gedekt, alvast een voorproefje. Nippend aan een glas wijn en proevend van de vers bezorgde pizza’s kijken we omhoog naar de hoge gewelven. ‘Yep, we feel the vibe,’ zo concludeert dit drietal terwijl hun woorden door de ruimte nagalmen.

Proeven van erfgoed

Jeroen lijkt de plannen en ideeën van Nicky voor dit klooster tot in detail te kennen. Wat blijkt? Ze zijn naast ‘collega’s’ ook al een tijdje vrienden. Al snel komen we tot de kern van de relatie tussen deze twee horecavakmensen. Wat hen samenbrengt is de passie voor het hospitality vak, kinderen én de drive om iedereen van het Eindhovense erfgoed te laten proeven. Nicky geeft met dit project een uitzonderlijk cadeau aan Eindhoven: een bijzonder monument, in ere hersteld en toegankelijk gemaakt voor publiek. Jeroen zorgt ervoor dat je als gast van NH Collection Eindhoven Centre en VANE restaurant en Skybar, Eindhoven letterlijk en figuurlijk vanaf grote hoogte beleeft. Bart, die iedereen van binnen en buiten Eindhoven kennis laat maken met een regionale traditie: het worstenbroodje, past perfect in dit gezelschap.

Ambassadeurs van Eindhoven

“Waarom zijn jullie zo trots op Eindhoven?”, vraagt Bart aan zijn tafelgenoten. Jeroen: “Ik ben het liefste daar ‘where the magic happens’. Dat is de reden waarom ik ooit in de hospitality branche ben begonnen. Het mooie van Eindhoven is dat zij een extra laagje magie toevoegt aan de lokale hospitality concepten. Daarom woon en werk ik het liefste hier, waar techniek en creatie elkaar vinden, evenals tradities en innovaties.” Nicky: “Ik ben een paar jaar weggeweest, maar ik ben blij dat ik weer terug ben. De citymarketing is enorm goed opgezet. Inwoners zijn weer trots op deze stad. De slogan ”share the vibe” is echt zo treffend. Je kunt niet anders dan het verder uitdragen.’

De stad en dus ook de kansen groeien iedere dag. 

Samenwerking mag nét wat intensiever
Het drietal besluit dat de stad Eindhoven, en haar onmiskenbare energie, een belangrijk kapitaal voor de hier gevestigde hospitality bedrijven is. Bart denkt dat er, door samenwerking, nog meer uit dit unieke Eindhovense gevoel gehaald kan worden. Bart: ”Samenwerking, co-creatie, is natuurlijk ook onderdeel van het Eindhovense DNA. Zelf was ik kartrekker van HIP (Hospitality Innovation Platform), met als doel hospitality ondernemers meer kennis te laten maken met het DNA van de stad; Technologie, Design en Kennis. Hoe gaaf is het als (horeca)zaken dit DNA nog meer opnemen? Dat zou een gezamenlijke versterking van de uitstraling van de stad zijn. Hoe zien jullie dat voor de hotelketen?”

Nicky: “Jeroen en wij nemen allebei actief deel aan het Eindhovense Hotel Overleg. Hier stelt iedereen zich kwetsbaar en meedenkend op, vanuit de ambitie om Eindhoven voor bezoekers nog aantrekkelijker te maken.” Jeroen: “Ik hoop dat we elkaar in de toekomst ook praktisch op kritieke punten meer gaan helpen, zoals op personeelsvlak.” Nicky: “Hoe mooi zou het zijn als we pieken en dalen met elkaars personeel kunnen opvangen?’ Personeelstekort blijkt de grootste uitdaging voor deze ondernemers. Nicky: “De stad, en dus ook de kansen, groeien iedere dag. Maar met het huidige tekort aan horecapersoneel op de markt is dat uitdagend.”

Kapitaal

Bart vraagt of hij kan concluderen dat personeel een ander belangrijk kapitaal voor Nicky en Jeroen is. Jeroen: “Mensen staan in ons vak centraal. Zonder goede mensen kun je niet de ultieme gast- en kwaliteitsbeleving geven. Het is people’s business. Wij kiezen er in VANE restaurant bewust voor om tijdelijk vier dagen te openen en minder gasten aan te nemen. Je kunt alleen met kundig en vurig personeel de maximale beleving geven.”

“Sommigen denken; geef je mensen gewoon wat meer geld. Helaas, zo simpel is het niet. We hebben als horeca aan een heel imago te werken”, aldus Nicky. “De lonen zijn al behoorlijk gestegen, maar het draait niet alleen om centen. Het familiegevoel staat bij onze bedrijven centraal. De nieuwe generatie moet weer gaan voelen wat wij voelen; dat werken in deze sector een passie is. Het vraagt inlevingsvermogen, werkspirit en daadkracht. Het is niet dat de nieuwe generatie dat niet heeft, maar zij heeft de afgelopen jaren niet van het hospitality-vak mogen proeven. Hoe weet deze nieuwe generatie dan wat ze missen? Gelukkig hoorde ik pas dat het aantal aanmeldingen voor de Rooi Pannen dit jaar voor het eerst weer is gestegen.”

Bourgondisch DNA is…
Traditiegetrouw vraagt Bart zijn gasten wat het woord bourgondisch voor hen betekent. Als hij Nicky en Jeroen deze vraag voorlegt, krijgt het gesprek al snel een boeiende wending. Namelijk over de haastige wereld waarin we ons bevinden, waarin eten snel op tafel moet staan en het liefste makkelijk door de keel glijdt. Want we moeten door. De waarde van eten is weg. Het drietal vraagt zich af waarom er minder aandacht is voor gezond eten, terwijl eten de basis is van ons bestaan. Het voedt ons; letterlijk met bouwstoffen en figuurlijk met tijd, liefde en relativeringsvermogen. Bart, Nicky en Jeroen vragen zich af waarom basisschoolkinderen geen les krijgen over voeding. Want, vanuit de huidige supermarktschappen een gezonde keuze maken, is zelfs voor professionals lastig.

“Maar goed”, zo leidt Nicky ons terug naar de initiële vraag, “Bourgondisch staat voor mij voor samen zijn met de mensen van wie ik hou. Eten en drinken verbindt, maar dan wel eten en drinken zoals het is bedoeld.” Jeroen: “Voor mij draait het om een totaalbeleving. De tijd nemen om te genieten van eten en van elkaar. Door Bourgondisch de tijd te nemen kun je jezelf resetten. Dan lijken je dagelijkse uitdagingen al snel minder groot.”

De conclusie van dit gesprek is volgens Bart een boodschap. Maak voeding weer belangrijk, op scholen en thuis. Laten we allemaal het ‘share the vibe’ logo gaan uitdragen. Op borden, servetten en kleding. Bart: “Serieus hè, dat logo komt binnenkort op een gedeelte van onze worstenbroodjes. Nu jullie weer!”

Paspoorten:

Wie: Bart Houben

Geboortejaar: 24-03-1977

Geboorteplaats: STEENSEL

Studie: P&O

Highlights carrière: new business manager bij VAN BERLO, accountmanager bij HUTTEN, oprichter van Eco Events

Eigenaar Houben Worstenbrood

Wie: Nicky van Westenbrugge – van Boldrik

Geboortejaar: 1985

Geboorteplaats: Eindhoven

Studie: Economisch Lyceum Eindhoven en Hogere Hotelschool den Haag

Highlights carrière: Eigenaresse Hotel Parkicht, Thym by Parkzicht, Hout Eindhoven en ontwikkeling van het Clarissenklooster

Wie: Jeroen Renders

Geboortejaar: 01-05-1976

Geboorteplaats: Best

Studie: Toerisme en Hoger Hotel Management

Highlights carrière: Regional Director of Sales The Netherlands bij NH Hotel Group
Hotel Directeur NH Collection Eindhoven Centre

Zoek
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten