Koll&Burg Design: “Telkens weer nieuwe dingen ontdekken”
- 2 min leestijd
WATT speurt naar bijzondere ondernemers, concepten en ideeën die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Willem van Kollenburg van Koll&Burg Design.
Laten we beginnen met jou Willem, wie ben je?
Ik ben Willem van Kollenburg. 39 jaar en eigenaar van Koll&Burg Design. Ik heb een vriendin en een zoontje van 7 maanden.
En wat is Koll&Burg Design?
Ten eerste is Koll&Burg Design mijn passie. Het is een full-service creative agency, gespecialiseerd in het strategisch ontwikkelen van brand identity’s. Oftewel toffe ideeën doorvertalen naar sterke merken.
Jouw website ademt liefde voor de horeca. Waar komt deze vandaan?
Die liefde is ontstaan op jonge leeftijd. En zakelijk is deze begonnen bij ZwartWit Koffie, hier kreeg ik de kans om de volledige branding, marketing en communicatie te ontwikkelen. Daaropvolgend heb ik nog meerdere mooie horecazaken mogen helpen, zoals Fifth NRE, Restaurant Olijf, Manca, Restaurant Crijns en nog veel meer.
Wat beteken jij voor deze sector?
Ik probeer een partner te zijn die partijen zowel intern als extern een spiegel voorhoudt. Om ze vervolgens op een persoonlijke manier te helpen om zo uniek mogelijk de doelgroep te bereiken.
Kun je ons een meenemen in jouw proces? Hoe ga je te werk?
Ik vind een kennismaking enorm belangrijk. Kijken of de klik daar is. Als we vervolgens gaan samenwerken kan dit proces natuurlijk verschillen van klant tot klant. Maar een gemiddeld brandingproces begint bij mij met een strategische sessie. Daaropvolgend duik ik diep in de materie en ontwikkel ik het concept. Daarna creëer ik de visual identity om zo uiteindelijk een brandbook op te leveren. Dan gaan we zitten om te kijken wat de strategie en uitvoering wordt om alle uitingen te ontwikkelen en uit te rollen waar nodig.
Pik er eens een case uit die jouw kwaliteit perfect aantoont?
Dan blijf ik toch wel trots op het Fifth NRE project. Dit was mijn eerste project als ondernemer en hiervoor mocht ik letterlijk alles oppakken. Dit was enorm tof en leerzaam. En niet onbelangrijk, het resultaat vind ik nog steeds staan als een huis.
Hoe hoop je dat mensen jouw werk beoordelen?
Wat ik hoop te creëren is een beleving, waarbij mensen keer op keer iets nieuws ontdekken wat ze aansprekend vinden.
Wat is jouw gedroomde merk om eens voor te mogen werken?
Op sportief vlak hoop ik eens te mogen werken voor PSV. Qua hospitality staan een sterrenrestaurants, een whiskey- en een wijnmerk op mijn lijstje. Dat zijn er vier. I know, te veel uitdagingen die me aanspreken. ;)
Met wie uit de Brainport-regio wil je graag eens een koffie drinken?
Het lijkt me interessant om de bedrijvigheid op de High Tech Campus eens te proeven.
Tot slot, wat moeten mensen weten over jou wat haast niemand weet?
Dat ik tot vorig jaar mijn eigen horlogemerk heb gehad. Dit heb ik 2,5 jaar lang gedaan met een compagnon.