Wie altijd kwaliteit wil leveren, daagt zichzelf uit
- 5 min leestijd
WATT speurt naar bijzondere ondernemers die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Karel van Rooij van Van den Broek Logistics.
Laten we beginnen met Karel, wie ben je?
Karel van Rooij, 49 jaar, woonachtig in Vlierden en vader voor drie kinderen. In 1996 ben ik direct na mijn studie begonnen bij Van den Broek Logistics als transportplanner. In 2022 heb ik het bedrijf overgenomen. Mijn grootste hobby is voetbal kijken: PSV, Helmond Sport en SPV. Hier komen privé en zakelijk ook op een gezellige manier bij elkaar. Zelf sport ik bij Het Leefstijlhuis in Someren met een groep sportvrienden om fit te blijven. Niet echt competitief, maar meer om het Bourgondische leven te compenseren.
En wie is Van den Broek Logistics?
Van den Broek Logistics is een logistiek dienstverlener. We ontzorgen de complete logistiek van onze opdrachtgevers, zowel het transport als de opslag. De opslag van palletgoederen wordt verzorgd door zusterbedrijf Van den Broek Warehousing in onze diverse magazijnen in Helmond. Momenteel beschikken wij over 55.000 m2 opslagcapaciteit, ingericht met palletstellingen. Onze transporten worden uitgevoerd door Nederlandstalige chauffeurs binnen het dekkingsgebied Benelux, Noord-Frankrijk en Duitsland.
Een belangrijk deel van onze activiteiten bestaat uit handling en transport van niet geconditioneerde, food gerelateerde goederen en alles wat we daarmee kunnen combineren, zoals consumentengoederen en ongevaarlijke handelswaar. Ook verzorgen we dedicated transport van bijvoorbeeld automotive-, langgoed- of natuursteen-transporten.
Wat beteken jij voor dit mooie bedrijf?
Ik heb het geluk dat ik dit bedrijf mag sturen om op koers te blijven. Niet alleen ‘het vandaag’, maar zeker ook de nabije en verre toekomst. Het zien van de ontwikkelingen en verwachtingen, en daarop te durven anticiperen, visie hebben en er voor gaan. Niet ergens blind instappen, maar proberen onderscheidend te zijn en verstandige, weloverwogen keuzes te maken. Mijn functieomschrijving is directeur, maar een betere functieomschrijving zou wellicht ‘de Architect’ zijn.
Jullie hebben aardig uitgebreid de laatste tijd. Vertel.
Een heel actueel voorbeeld is de aankoop door KvR Real Estate van 3 hectare op Korendijk 9 in Helmond. Dit is een A-locatie aan de hoofdweg, centraal op industrieterrein BZOB. Hier is, naast directe beschikbaarheid van 12.500 m2 magazijnruimte, een bouwvergunning voor uitbreiding. We maximaliseren de schaarse bouwgronden door 22 meter de hoogte in te gaan.
Als we niet de breedte in kunnen, dan maar de hoogte. Ook gaan we hier voorbereiden op de toekomst en elektrificeren we ons wagenpark. In oktober van dit jaar opent KvR Energy hier een openbaar laadplein waar iedereen met een elektrisch voertuig 24/7 supersnel kan laden. Dit geldt zowel voor luxe wagens en bedrijfswagens als voor busjes en trucks. Deze infrastructuur hebben we zelf ook nodig vanaf komend jaar, als we op de Helmondse industrieterreinen alle vrachten met elektrische voertuigen willen gaan laden en lossen.
Het elektrisch laden gebeurt veelal ’s nachts en is stuurbaar voor ons. Er is dus geen belemmering voor EV-bezitters die willen komen laden. Laadsnelheid is superbelangrijk en zowel voor werkgevers als werknemers een oplossing om niet de hele nacht de bedrijfswagens thuis te hoeven stekkeren of dure personeelskosten te maken door wachttijden.
Een personenwagen of een bedrijfsbusje is binnen 10-15 minuten opgeladen, afhankelijk van de capaciteit van het voertuig. Aan de capaciteit van de laadpaal ligt het niet. Dit is dus de omgekeerde wereld ten opzichte van wat de meeste mensen gewend zijn. Nu zijn ze afhankelijk van de output en snelheid van de laadpaal, terwijl ze bij ons afhankelijk zijn van de capaciteit dat het voertuig maximaal kan verwerken. Een grote vrachtwagen kan zelfs opgeladen worden in 45-60 minuten. Dit is uniek in de regio en we zien hier veel potentie in.
Ook kan dit voor veel bedrijven een oplossing betekenen in het vraagstuk of ze overstappen naar een elektrisch voertuig. En of ze dan voldoende capaciteit en met voldoende snelheid kunnen laden. Dit kan vanaf medio oktober dus in Helmond. De locatie is centraal gelegen en goed bereikbaar op het industrieterrein tussen Helmond, Deurne en Asten, direct aan de N279 en 5 minuten vanaf de A67.
Waaraan danken jullie je groei?
Deze danken we geheel aan het vertrouwen van onze opdrachtgevers en alle medewerkers. We hebben de gunfactor en het is aan ons om deze waar te maken. Een groot onderscheid ten opzichte van de steeds groter wordende logistieke samenwerkingsverbanden, is dat bij ons het familiaire karakter nog altijd door ons DNA stroomt na fusies en overnames. Zowel medewerkers, opdrachtgevers als leveranciers krijgen persoonlijke aandacht en zijn niet één van de velen. Ook worden ze niet op percentage inzet of omzet beoordeeld. We maken altijd alles bespreekbaar, verbeteren continu en gaan met de tijd en ontwikkelingen mee. Wij zeggen altijd: ‘een pratende mens kan geholpen worden’.
Hoe onderscheid je jezelf in jullie markt?
Met service, kwaliteit, flexibiliteit en persoonlijke betrokkenheid. Ons wagenpark, intern transportmaterieel en warehouse moeten altijd in perfecte staat zijn. Vroeger was de bedrijfsnaam ‘Gebr. Van den Broek Beter & Sneller transport’. Dit is misschien wel een veel beter antwoord op deze vraag. We willen gewoon de beste zijn en vol gas aan de gang blijven.
Welke onbenutte kansen zien jullie?
Energie delen, ofwel stroom uitwisselen tussen bedrijven. We kunnen elkaar zó goed aanvullen, maar zijn hier vaak met handen gebonden.
En welke uitdagingen komen jullie tegen?
Ik denk dat bereikbaarheid nu en in de toekomst één van de grootste uitdagingen is. Er is veel stilstand-tijd door vertragingen tussen Veghel en Asten (N279) en tussen Eindhoven en Venlo (A67). De ontsluiting van het hele land naar het achterland (Ruhrgebied, Duitsland en verder) loopt in een trechter. Dit is nota bene de drukste transportroute van het land en misschien wel van Europa. Je komt over deze cruciale wegen, of je nu van Amsterdam, Rotterdam of Antwerpen komt, of na Eindhoven richting de Duitse grens moet. Als hier iets gebeurt, staat alles stil en kun je geen kant op. Wij maken ons daarom hard voor 2×2 baans N279 tussen Asten en Veghel en 2×3 baans tussen Eindhoven tot Venlo.
Hoe blijf jij jezelf uitdagen als professional?
Wie altijd kwaliteit en continuïteit wil leveren, daagt zichzelf uit. Hier hoef ik niets voor te doen. Het valt zo voor je voeten en dan mag ik mijn ding doen.
Tot slot, wat moeten mensen weten over jou wat haast niemand weet?
Als het gezellig is, graag een Amaretto Cola Zero met ijs, het liefst in viskomglas.