Mauro: Kleding met een goed verhaal draagt gewoon lekkerder!

In 2021 richtte hij het duurzame kledingmerk Mausons op; herenondergoed gemaakt van vezels uit duurzaam geteelde houtpulp. Daar ging jarenlang onderzoek aan vooraf, want Mauro Wilson Estevão wilde serieus impact maken met een hoogwaardige kledingproductie die staat voor goede arbeidsvoorwaarden én zo min mogelijk milieubelasting en zachtere stoffen onder de naam Friendly Fashion. “Ik geloof dat je mensen kunt meenemen en inspireren door ze te laten zien dat er betere opties zijn.”

Tekst Rachel Sloven
Beeld Saskia Kropff

“De kledingindustrie is enorm vervuilend”, legt Mauro uit. “Dat begint al bij het productieproces. Bij het verbouwen van katoen worden pesticiden gebruikt en er is megaveel water nodig. Dat vuile water gaat vervolgens terug de natuur in. Bovendien wordt de meeste textiel verbouwd en geproduceerd in arme landen waar onderbetaalde arbeiders ziek worden van die chemicaliën in textiel én drinkwater. En dan heb je nog textiel dat volledig bestaat uit polyester, gerecycled polyester, nylon of andere plastics, die microplastic achterlaten. Geen fijn verhaal achter die nieuwe broek, toch? Consumenten weten te weinig of sluiten hun ogen. Ik wil daar verandering in brengen.”

Mediahype tegen wil en dank

Die drang tot het verbeteren van de wereld komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daarvoor moeten we terug naar 2011, toen Estevão onbedoeld een mediahype werd en symbool stond voor alles wat er mis was met het Nederlandse asielbeleid. Op negenjarige leeftijd werd hij door zijn Angolese ouders alleen op een vliegtuig naar Europa gezet en kwam uiteindelijk in Nederland terecht, waar hij liefdevol werd opgevangen door een gezin in Limburg. Toen hij op zijn achttiende Nederland moest verlaten, kreeg zijn verhaal landelijke aandacht. Het leidde uiteindelijk tot de invoering van het kinderpardon en een verblijfsvergunning voor Mauro.

“Ik praat daar nog maar weinig over”, vertelt hij. “Ik zit nu in de sequel en hoop dat mensen mij daarin leren kennen. Ik denk zelfs dat dat leuker is. Want hoe het nu met me is en wat voor een mens ik ben geworden, lijkt me interessanter dan wie ik was. Ik realiseer me uiteraard dat wat er is gebeurd, me heeft gevormd tot wie ik. Mijn geschiedenis is met mij verweven.”

Eureka-moment

Toen Mauro’s vriendin zeven jaar geleden zwanger werd van hun dochter, moest de knop om, vond hij. “Ik was tot die tijd een jongen met heel veel angsten, boosheid en verdriet. Ik zag het leven vaak als last. Dat ik vader werd, maakte dat ik mijn leven en persoonlijke ontwikkeling wilde verbeteren. Ik moest door. Het moment dat ik dat besliste, was mijn eureka-moment. Het was in diezelfde periode dat ik het plan opvatte om met Mausons te beginnen. Ik werkte als medewerker systeembeheer op een school. Na zeven jaar vond ik dat niet meer bij me passen, dus toen de drang naar persoonlijke groei zich aandiende, ben ik gestopt.”

Dat het mogelijk is om alle facetten van het productieproces op een goede en eerlijke manier te laten verlopen, wil Mauro laten zien met Mausons, dat ademend en zijdezacht herenondergoed produceert. “Ik werk samen met het Oostenrijkse textielbedrijf Lenzing dat TENCE Modal vezels maakt. Deze worden gewonnen uit pulp van natuurlijk geteeld beuken- en eucalyptushout, in speciaal daarvoor bestemde en beheerde bosgebieden in onder andere Oostenrijk. Vanuit daar gaan de stoffen naar het bedrijf Adalberto in Portugal dat er kleding van maakt. Daarna komt het direct naar mij.”

Closed-loop systeem

Beide bedrijven werken met een circulair, closed-loop systeem; het water wordt hergebruikt en de textiel wordt met een chloorvrij middel zachter gemaakt. Lenzing creëert haar eigen stroom voor het productieproces en de verf in Portugal maken ze zelf op waterbasis. Ik wil alleen samenwerken met bedrijven en mensen die onderdeel zijn van de oplossing. Dat voelt goed en alleen zo klopt het hele verhaal”, zegt Mauro.

“Uiteindelijk kost elk proces energie. Iets kan dus nooit honderd procent duurzaam zijn. Daarom is het zaak om te kiezen voor het minst belastende. Dat is nu dit, en straks waarschijnlijk weer wat anders. Duurzaam ondernemen is continu veranderen en meebewegen.”

Als een cadeautje

Mausons verpakkingsmateriaal kan zo de groene kliko in. “Mijn kleding zelf is helaas nog niet composteerbaar, want daar zit nog vijf procent elastan in. De nieuwe collectie wel.  Een product dat aan alle kanten klopt, creëert respect, waardoor je er geld aan wilt uitgeven én je er langer meedoet. Alsof je een cadeautje krijgt van iemand die je graag mag. Daar ben je ook zuinig op.”

Zelf de regie hebben

“Ik heb mezelf pas echt leren kennen toen ik de regie over mijn leven kreeg.”, legt hij uit. ”Als anderen alles voor je bepalen gebeurt dat niet, omdat er geen keuzes zijn die je kúnt maken. Dat ik werd weggestuurd, door mijn ouders was de eerste afwijzing. Daarna moest ik weg uit het land waar ik was opgegroeid. Zie er dan maar voor te zorgen dat verdriet niet de overhand krijgt.”

“Ik moest mijn best doen om mensen weer te vertrouwen, terwijl wantrouwen van nature niet in mij zit. Ik kwam erachter hoeveel moois het brengt als je mensen toelaat. Daarnaast ontdekte ik dat ik iemand ben die dingen durft te doen en die gemakkelijk op mensen afstapt. Als ik iets in mijn hoofd heb, ga ik door totdat het lukt. Er bestaat geen nee.”

Collectie uitbreiden

Om ook andere ondernemers te inspireren zich op duurzame wijze in de markt te zetten, is Mauro onlangs begonnen met zijn Mausons podcast. Daarin worden startups in de spotlight gezet die net als hij de wereld willen verbeteren. “Ik ben al soort van bekend en kom makkelijker in het nieuws, maar er zijn ondernemers met veel vettere ideeën dan ik, die misschien niet de kans krijgen om zich te laten zien. Ik creëer daarom een platform waar mensen gratis een half uur hun verhaal vertellen en breng hen vervolgens met elkaar in contact.”

Het merk Mausons is groeiende. Toch werd in mei 2023 65.000 euro opgehaald met een crowdfundingactie. “Ik wilde mijn collectie uitbreiden en meer mensen bereiken”, legt Mauro uit. “Deze zomer komen er naast boxershorts ook t-shirts, overhemden, sokken en sweaters, en ik ga op zoek naar goede marketingmensen. Dan kan ík me focussen op alles waar ik nu niet aan toe kom. Minder inpakken en meer promotie zou al een mooie eerste stap zijn.”

Iets terugdoen

“Eén euro van elk verkocht Mausons item gaat naar Stichting het Vergeten Kind. “Ik wilde iets teruggeven”, zegt hij. “Ik zit zelf nog in het proces van verwerking en weet hoe het is om niet gehoord of gezien te worden. Ik wilde eigenlijk ambassadeur worden voor hen, maar daarvoor had ik blijkbaar een grotere achterban en meer bekendheid nodig. Wie weet, ooit.”

“Alles gaat stap voor stap, maar uiteindelijk een fysieke winkel runnen met mijn producten is wel het ultieme doel. Ik heb een community voor ogen met ambassadeurs, influencers, ondernemers en consumenten die geloven in mijn visie. Ondertussen blijf ik me ontwikkelen. Die uitdaging maakt het juist extra leuk.”

Nieuwe standaard creëren

“Als iets lekker zit, is een concept al voor de helft geslaagd, want dan komen consumenten terug. Als het daarnaast ook nog tegenwicht biedt aan de schimmige, vervuilende kledingindustrie en zo bijdraagt een betere wereld, dan is dat goud waard.”

“Iedereen die Mausons koopt kan zich met trots identificeren met dit merk en waar het voor staat. Kleding met een fijn verhaal draagt mooier. Ik wil met positiviteit en een lach de keuze voor betere kleding bij de consument brengen. Wanneer je mensen de duurzame, betere optie ontneemt, dan blijft alleen die andere, minder fijne optie over. Ik zou graag de nieuwe standaard creëren. Dat kost tijd, maar ik geloof dat het kan.”

Zoeken
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten