Frans Fransen van FHT: “Onze perslucht in de efteling, dat is een droom”
- 3 min leestijd
WATT speurt naar bijzondere ondernemers, concepten en ideeën die een groter podium verdienen. Ditmaal treffen we Frans Fransen van FHT Perslucht.
Laten we beginnen met Frans Fransen, wie ben je?
48 lentes jong, ik woon in het mooie Vlierden, ben getrouwd met een Astense schone en ben vader van een dochter van 17 en een zoon van 15.
En wat is FHT?
Het is een bedrijf dat inmiddels bijna 24 jaar bestaat. Ik ben samen met mijn vriend Rob van Horssen begonnen en we zijn samen nog steeds eigenaar. Inmiddels met meer dan 30 medewerkers leveren wij pneumatische onderdelen in Europa middels de webshop pneuparts.com. Daarnaast leveren en installeren we persluchtinstallaties in voornamelijk Zuid- en Midden-Nederland. Met daarbij onderhoudservice aan de compressoren die bedrijven aankopen.
Wat beteken jij voor dit mooie bedrijf?
Dagelijks, samen met mijn collega’s, zijn we bezig om ons bedrijf te laten groeien door kwaliteit en service te leveren. De laatste tijd ben ik meer strategisch met mijn bedrijf bezig en minder tactisch. Dit zorgt voor hele mooie ontwikkelingen. Ik kan deze stap iedereen aanraden.
Lucht verkopen. Hoe ziet dat eruit?
Circa 10% van de totale industriële energie wordt gebruikt voor perslucht. Door deze enorme markt met grote spelers moet je je kunnen onderscheiden en goed zichtbaar zijn. Wij proberen met kwaliteit en service een mooie positie in de markt in te nemen. We werken enorm aan ons merk Pneuparts.com door een zeer uitgebreide webshop en goede online vindbaarheid en zichtbaarheid te verkrijgen. De grondstof is voor niks, dus daar kan het niet aan liggen.
Welke uitdagingen komen jullie tegen?
Technische mensen werven en behouden is een enorme uitdaging. Verder dienen we continu te blijven investeren in marketing en logistieke processen om snel te kunnen reageren op de wensen en veranderingen in de markt. Dit gaat veel sneller dan vroeger, dus je moet blijven innoveren.
En welke oplossingen liggen voor de hand?
Data, data en data. Uitdagingen kun je oplossen wanneer je over de juiste data beschikt. Oplossingen omdat we denken dat het zo moet, zijn écht verleden tijd.
En een beetje standaard boerenverstand hebben we ook nog steeds nodig. Gelukkig maar.
Klanttevredenheid managen, hoe doe je dat in jullie branche?
Dat hoeven we gelukkig niet te managen. Dat ligt voor de hand, het is onderdeel van ons DNA. Wanneer een klant tevreden is, zorgen we ervoor dat hij tevreden blijft. Wanneer er een klacht is, doen we er alles aan om dit om te buigen naar een oplossing die de klant tevreden stemt. Als een klant toch ontevreden blijft dan hebben wij er sowieso alles aan gedaan om dit binnen de mogelijkheden en redelijkheid op te lossen. We moeten ons dan serieus afvragen of het nog wel een klant moet zijn.
Wat is jullie droomklant om perslucht voor te verzorgen?
We kunnen natuurlijk alle hightechbedrijven uit de regio opnoemen waar we nog niet direct zaken mee doen, maar vaak wel indirect via toeleveranciers. Maar mijn droomklant om perslucht voor te verzorgen is de Efteling. Daar wordt veel perslucht gebruikt. Het zou mooi zijn als ik later kleinkinderen mag hebben en kan zeggen dat opa zorgt dat er lucht is in de Efteling.
En met wie uit de Brabant wil je graag eens een koffie drinken?
Naast holle bolle Gijs, drink ik graag eens koffie met iedereen uit Brabant die mij kan inspireren. Daar krijg ik extra energie van.
Tot slot, wat moeten mensen weten over jou wat haast niemand weet?
Ik heb ooit met een stel vrienden een grap uitgehaald. We hebben mensen uit ons dorp een verjaardagskaartje gestuurd namens mensen die ze niet kennen. Je maakt de meest fantastische gesprekken los. Toen we ook nog een advertentie hadden geplaatst, werden we wereldberoemd in Brabant en ver daarbuiten. Google maar eens Theo en Marleen …