De Lightyear missie van Tessie
- 6 min leestijd
‘Kinderen geven mij geen extra life purpose. Die hebben we al met Lightyear.’
Ik ben te vroeg bij Lightyear en wacht rustig tot Tessie er is. Wat me opvalt, is de gemoedelijke sfeer. De jonge mensen met rugzakken die de grote hal binnenwandelen. Vooraan, in een houten kist, staat het nieuwste prototype van de Lightyear. Nieuwsgierige medewerkers proberen door de spleten van de kist een glimp op te vangen.
Tekst Mariska Pinxt – Van Iersel
Beeld Nathalie en Pascale Duin
TESSIE HARTJES
Ik ken haar alleen van haar LinkedIn-profiel en wat gegoogel. Ze komt binnen met een rugzak, groene coltrui en zwarte skinny jeans. En met een subtiele, zwangere buik. Een natural beauty zou ik haar noemen. Prachtige ogen, sproeten en, op wat mascara na, geen make-up. Precies het beeld dat ik had bij een dame in de tech-wereld. The Beauty and the brains.
Nalatenschap
Haar wens is vier kinderen, maar met een veranderende wereld om haar heen, en een vriend die daar niet zo happig op is, valt dat nog te bezien. Nummer twee is op komst, begin december zal een dame het gezin verblijden. “Vier kinderen, ik weet eigenlijk niet of dat wel bij onze duurzame missie past. Mensen zijn tenslotte de grootste vervuilers op aarde. Aan de andere kant: als onze kinderen op Lex (partner van Tessie, co-founder en CEO Lightyear) en mij lijken, dan zullen ze vast hun best doen om de wereld een beetje mooier te maken. Zo bekeken, laten we wel een positieve footprint achter.”
Tessie is afkomstig uit Gelderland en de helft van een tweeling. Samen zijn ze de jongste twee van vier kinderen.
“Ik ben opgegroeid in een landelijk gebied, Winterswijk, altijd speelden we buiten. Ik heb veel vertrouwen van mijn ouders gekregen, en daarmee ook de ruimte om fouten te mogen maken. Ik ben de nerd van de familie. Niet de beste student, maar wél iemand die de mogelijkheid zag om de wereld sneller te verbeteren met technologie. Mijn vader zat in de politiek, bij de PVDA, en ik heb geleerd dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Als jong kind ben ik in Ethiopië̈ geweest. Daar zag ik kinderen bedelen, baby’s die stervende waren. Zóveel onrecht. Ik voelde de ongelijkheid en besefte dat wij bevoorrecht zijn. Volgens mijn moeder droeg ik al jong de last van de wereld op mijn schouders.”
‘Vier kinderen, ik weet eigenlijk niet of dat wel bij onze duurzame missie past’
Missie Lightyear
De wereldmissie die Lightyear wil uitdragen, is autorijden duurzaam en betaalbaar maken. “We moeten allemaal sneller in de elektrische auto en zorgen dat het écht duurzaam is. De welvaart stijgt gelukkig, en ook mensen in Afrika moeten straks elektrisch kunnen rijden. Dan vergroot dit ook hun kansen op de arbeidsmarkt. Duurzaamheid betekent voor mij dat iedereen een beter leven heeft, zonder dat we daarmee onze wereld schaden. Het gaat mij om sociale impact. Technologie is slechts het middel.”
“Bij Lightyear vergeten we het sociaal maatschappelijk effect zeker niet. We voelen ons verantwoordelijkheid en zijn mensgericht. Zo onderzoeken we bijvoorbeeld of er geen kinderarbeid in de mijnen plaatsvindt.”
De drive om iets terug te doen voor de wereld, heb ik van mijn ouders meegekregen. Iets geven zonder terug te verwachten. Ik zou het vreselijk vinden als ik op een moment meer had kunnen doen dan dat ik heb gedaan. Als ik geen bijdrage meer kan leveren aan Lightyear, dan is er nog zoveel te doen op deze aarde. Ik wil me bezighouden met het schaalbaar maken van sociale innovatie. Mensen moeten het gedrag van anderen beter willen begrijpen. Het kost energie om genuanceerd te zijn, maar dat is wel belangrijk. “
‘Ik vraag me ook wel eens af of ik wel genoeg bonding heb met mijn zoontje, als ik weer een week voor Lightyear weg ben’
Mom guilt
“Verhalen van anderen heb ik nodig om mijn eigen leven te duiden. Lex en ik werken fulltime. Je zou kunnen zeggen dat Lightyear ons eerste kindje is. Het voelt niet als werk, maar als onze missie. Iets waar we ons leven voor geven.”
“Toch levert zo’n volle werkweek soms mom guilt op. Zo heb ik nauwelijks zwangerschapsverlof opgenomen, Lightyear geeft simpelweg zoveel voldoening. Ik verontschuldig me wel eens voor mijn drukke baan, terwijl ik eigenlijk niemand een antwoord schuldig ben. Waarom ik dat doe? Die vraag stel ik mezelf wel. Soms voelt het alsof ik de keuze moet maken tussen een goede moeder zijn, of een ambitieuze vrouw.”
“Als ik een week weg ben voor Lightyear plopt de vraag op of ik wel genoeg bonding heb met mijn zoontje. Kan ik vertrouwen op de band die we samen hebben? Of maak ik iets stuk in zo’n week? Dat proces moet ik voor mezelf doorlopen. En daarom blijft het belangrijk om verhalen van andere vrouwen te lezen. Zo manage ik mijn eigen angsten en verwachtingen, en zorg ik dat ik niet in verzuip in m’n eigen bubbel.
Culture eats strategy for breakfast
“Kinderen geven mij geen extra life purpose. Die hebben we al met Lightyear. We doen dingen die ons energie geven. Dat wil ik voor onze kinderen ook, daarnaast willen we onze kinderen leren dat ze zich openstellen voor de mening van anderen. Sta open voor andere culturen en leef niet alleen in je eigen wereldje.
Vertrouwen en ruimte geven om door te groeien. Die ruimte geven we ook aan de mensen bij Lightyear. We zijn missie-gedreven, maar sommigen klussen bijvoorbeeld aan hun dieselauto’s thuis. Dat is prima, maar we vragen ze wel om doordeweeks elektrisch te rijden.
“Culture of fit is bij ons belangrijk. Als de auto opgeleverd wordt, moet er nog zoveel gedaan worden. Onze mensen willen dan blijven werken, omdat ze trots zijn om de bijdragen die ze leveren. In deze werkgedreven cultuur streven we ernaar dat mensen ook goed voor zichzelf zorgen. Voor ons als werkgever is dat ook een spanningsveld, want het is een high pressure environment. Daarom coachen we zelf vanuit het bedrijf, worden er we sportlessen gegeven, is er mind fullness en een persoonlijk ontwikkelingsbudget. We stimuleren dat mensen zelfstandig opereren, maar óók zelf hun grenzen aangeven. Voor veel mensen is werken bij Lightyear een stuk zelfontplooiing.”
‘Met Lex vind ik veel geluk in het samen filosoferen over wat er in de wereld gebeurt.’
‘We stimuleren dat mensen zelfstandig opereren, maar óók zelf hun grenzen aangeven.’
Thuis
“In de tijd met ons zoontje gaat kwaliteit boven kwantiteit. Ik moet niet mijn agenda over hem heen willen leggen. Als ik thuis ben, pas ik me aan hem aan. En met Lex vind ik veel geluk in het samen filosoferen over wat er in de wereld gebeurt. We willen onszelf blijven verrijken met kennis. Voor ons geen romcoms, maar het liefste waargebeurde verhalen. Hoewel, tijdens mijn verlof ben ik wel bewust nietszeggende programma’s gaan kijken. Gewoon om af te schakelen.
Als het om persoonlijke ontwikkeling gaat, kijk ik naar het gedrag dat mensen vertonen en wat ik daarin kan veranderen. Onszelf trainen om communicatief te verbeteren, ook op leiderschapsniveau. Neuropsychologie vind ik super interessant, jezelf trainen door je brein te blijven voeden met positieve gedachtes. Iedereen heeft dezelfde hoeveelheid tijd in een week, maar het gaat erom dat je jouw energie goed managet. Dat is een workout for the brain.”
Unfinished Business
Wanneer we het gesprek afronden en we onze spullen weer inpakken, vertelt Tessie me nog snel even dat ze haar master nooit heeft gehaald. Ze volgde Technische innovatie wetenschappen aan de TU/E.
“Dat ik mijn master niet heb gehaald vonden mijn ouders best zonde. Ik voelde vooral externe druk om het papiertje te halen, maar ik wist wat ik wilde bij Lightyear. Daarom heb ik het gelaten voor wat het is. Vlak nadat ik de TU/E achter me liet, is mijn vader overleden. Dat niet gehaalde papiertje knaagde toen wel. Ik had hem trots willen maken.
Af en toe droom ik er nog over. Dan haal ik alsnog dat tentamen en mijn master. Het is dus een beetje unfinished business.”
Zij beslist
Zij beslist dat duurzaamheid over meer dan energie gaat. Dat technologie slechts een middel is om de wereld sneller te verbeteren. En dat haar purpose hem zit in de mens. Ze stapt niet de politiek in, maar wil wel de levensomstandigheden van de mens verbeteren en daarbij de aarde in tact laten. En dat zonder papiertje, maar mét een positieve footprint. The beauty and the brains
Paspoort:
- – Technische universiteit Eindhoven
- – Operational Purchaser Prodrive
- – C0-founder Blue Jay
- – Sales & investor relations Lightyear