De next track van PIXL Club

Aan elk feestje komt een einde. Maar dat van PIXL Club op 26 oktober voelt extra definitief. De bijeengeveegde afvalhoopjes liggen er uitgezakt bij in The New Block op Strijp-S. De bar is uitgeblust en de decorstukken leunen diagonaal tegen de muur. Een voor een worden de wc’s naar buiten gesjouwd. PIXL Club wordt ontmanteld. Slooprijp voor woningbouw.

portretfoto’s: Eddie Mol
eventfoto’s: Bram van de Berg
tekst: Paul van Vugt

Met dezelfde energie als Pieter Lepelaars en Tim van Mol PIXL opbouwden in 2022, breken ze de boel nu eigenhandig af. Nagenietend van die laatste, nu al legendarische avond. Net als die 363 happy few die een kaartje hadden. Uitverkocht in 2 minuten, maar zij waren erbij. En zij staan ongetwijfeld vooraan in de rij als PIXL in april doorstart in het Klokgebouw. Want ondanks het vertrek uit The New Block is PIXL Club alive & kickin’.

“We hebben er alles uitgehaald op deze plek”, vertelt Tim, onbedoeld dubbelzinnig. “Eigenlijk nog veel meer dan dat, want we zaten al dik in blessuretijd. Op 1 januari 2024 moesten we de sleutel inleveren, maar dat is verlengd tot oktober. No hard feelings dus. Al laten we hier wel onze ziel en zaligheid achter. Onze club. Ons thuis. Ons hart ligt hier. Net als die van veel andere Eindhovense clubbers.”

Chriet was right all along

Het begon allemaal in de eerste maanden van 2020. Randje pre-corona. Eindhoven hing vol met posters van Chriet Titulaer. ‘Chriet was right all along’ stond er naast zijn bijdehand lachende gezicht. De mysterieuze posters bleken de aankondiging voor This is Phono, een dancefeest zonder mobieltjes. Chriet wist in de jaren ’80 al dat telefoons ooit onmisbaar zouden worden. Of hij ook doorzag dat één virus de hele cultuursector kon platleggen, mag Joost weten. 

Pieter: “Het idee voor This is Phono was om een feest te geven zonder telefoon, vanuit een bestaande horecalocatie. De Chriet-campagne liep als een trein, maar This is Phono liep forse vertraging op vanwege covid.”

Tim: “Ik leerde Pieter kennen tijdens het vrijwilligen op Paperclip festival. Als mede-eigenaar van agency Tegendraads verzorgde ik het artwork voor het festival. Pieter was gestopt als oprichter en voorzitter van Paperclip, maar nog wel betrokken als vrijwilliger met de opbouw. Onder zijn leiding legden we de houten vloer bij de mainstage. We hadden meteen een klik en maakten elkaar enthousiast met onze ideeën. We bleven contact houden en een aantal jaar later, tijdens een match in het Philips-stadion, pitchte Pieter zijn plannen voor een telefoonloze clubavond aan mij. Ik was om.”

Pieter: “Een eigen locatie was niet direct een onderdeel van die plannen. Het idee om een vaste plek te zoeken kwam later pas, tijdens covid. Eigen baas, eigen regels. Zelf zaken vertimmeren. The New Block, het laatste gebouw dat door Philips werd gebruikt op Strijp-S, kwam voorbij als optie. We vonden het gebouw te rauw en underground voor This is Phono, maar tegelijkertijd te vet om te laten lopen. In een half uur bedachten we PIXL, dat perfect paste in het profiel van het pand. Helaas was het nog altijd covid en moest de rem op onze plannen. Uiteindelijk barste PIXL 001 los in april 2022. Het was de vuurdoop of het gebouw geschikt was. Het bleek verrassend geluiddicht. De overburen hoorden geen noot.”

Primitief pionieren

Tijdens de eerste edities was het primitief pionieren voor Pieter en Tim. Er werd volop gespeeld met de openingstijden, geluidsniveaus en inrichting. Het pand werd per editie verder geoptimaliseerd om er een pop-up club in te vestigen. “Met verschillende verbouwingen voegden we toiletten toe, we investeerden in 90 meter ledlijn, we gingen de hoogte in met verschillende etages en een brug waar de bezoekers op konden dansen en we sloegen een flinke slag met isolatie van de club, nadat er onverhoopt toch wat klachten binnen kwamen”, aldus Pieter.

“Buiten de edities van PIXL was The New Block het laatste jaar veelal verlaten. Een zwerver met een steen in zijn hand zou zo binnen zijn. We waren ook altijd beducht op lekkages of stroomstoringen. Met een gezonde do it yourself-mentaliteit hebben we veel zelf aan elkaar geknoopt. Stukje bij beetje hebben we het pand vertimmerd. Zo goed en kwaad als het kon, koesterden we dit plekje waar PIXL is geboren.”

Het is mooi geweest

Tim: “En nu is het mooi geweest. Het is op hier, maar wat was het prachtig. We verhuizen nu tijdelijk naar het Klokgebouw en intussen broeden we op permanente huisvesting. Op de nominatie staan de onderste etages van het Bosch-gebouw op Strijp-S. Het is een van de schaarse plekken met karakter die ons de ruimte biedt om te groeien. Hebben we nodig, want we barsten van de plannen.”



Pieter: “PIXL moet meer worden dan alleen de clubavonden. We willen het uitbouwen tot een paraplumerk, met subbrands voor media, muziek en ontmoeting. Dan komen al onze interesses samen. En belangrijker nog: we geloven dat Eindhoven dit nodig heeft. We hebben met PIXL een cultuur gebouwd die een veel groter publiek aanspreekt dan er paste in The New Block.”

Hoe die PIXL-cultuur eruitziet? Pieter: “Muzikaal gezien zijn we alternatiever dan de populaire radiostations, maar we zijn niet zo underground als een hardcore technoclub zoals het Berlijnse Berghain. Onze bezoekers voelen zich thuis in de laag ertussen. Ze zijn niet duister of complex, maar ook zeker niet mainstream. Juist die rauwe onderkant prikkelt ze. Die maakt het spannend. En die spanning is er te weinig in Eindhoven.”

Nog geen culturele hotspot

Tim: “Weet je, er zijn echt wel leuke feestjes in de stad, maar er is geen vaste club. Eerlijk is eerlijk, Eindhoven is nog geen Amsterdam waar het culturele leven toch net wat bruisender is. Hun doelgroep is meer gelaagd. Het uitgaansleven draait er 7 dagen per week door. In Eindhoven voel je nog sterk de mentaliteit van een verzameling dorpen, die we van oorsprong zijn. Wij zijn vooral van het biertje in de kroeg. En já, we zien een kentering met de toenemende internationalisering. En já, we timmeren hard aan de weg om een metropool te worden. Maar nee, we mogen Eindhoven nog geen culturele hotspot noemen.”

“Des te groter is onze drive om door te pakken met PIXL. Gelukkig zien we ook goede ontwikkelingen voor de stad, bijvoorbeeld met het nieuwe nachtbeleid. Dit schrijft venstertijden voor, waardoor horeca zo lang door kan gaan als het wil achter gesloten deuren. Het beleid maakt ook het tijdelijk gebruik van lege panden en loodsen mogelijk. Verder zie ik kansen door de mobiele infrastructuur in de stad te verbeteren. Het ov biedt te weinig mogelijkheden om van plek naar plek te hoppen. In Amsterdam spring je op de tram en je ben in no time op een andere plek. Hier ben je toch aangewezen op de fiets.”

“En als we dan toch bezig zijn”, vult Pieter aan, “het Stratumseind zou een stuk spannender kunnen qua invulling. Het gedeelte vanaf het bruggetje tot aan het pleintje bij de lasergame heeft dat al. Meer afwisseling en meer verschillende thema’s. Meer geënt op een variabel publiek. Ik denk dat er potentie genoeg is om nieuwe kansen aan te boren. Om grotere artiesten naar Eindhoven te halen. Om te zorgen dat de Randstad naar Eindhoven komt om te stappen, in plaats van andersom.”

Gewoon doen

“Met ambitie is alles mogelijk. Kijk naar het Amsterdam Dance Event. Ooit klein begonnen in een hotel, maar inmiddels uitgegroeid tot meerdaags dancefestival waar elke venue aan meedoet. Met zelfs randprogrammering op alternatieve plekken, tot schuren aan toe. Eindhoven heeft dit ook in zich. En hoe mooi zou het zijn als wij de kartrekker zijn met PIXL,” droomt Pieter hardop.

“Wij weten inmiddels: je moet gewoon de regie pakken en gas geven. Gewoon doen. Beperkingen omzeilen en kijken hoe het wél kan. Dan ontstaat er zomaar iets heel moois. Wij zien het al helemaal voor ons …”

“We hebben de ideale URL al geregistreerd”, glimlacht Pieter, met eenzelfde vooruitziende blik als Chriet Titulaer. ‘’Het omvat alles waar Eindhoven en de Philips-dynastie voor staan. Voor eenheid. Voor samen optrekken als samenleving. Het is een concept waar heel veel bedrijven en organisaties op kunnen aanhaken en wat de stad cultureel naar een next level tilt.’’

‘’Meer willen we er nog niet over kwijt. Wacht maar gewoon af. Ons feestje is nog lang niet afgelopen.”

Voel de energie van PIXL Club in onderstaande aftermovie.
(credits: RIFF Productions)

Zoeken
Druk op enter om te zoeken of ESC om te sluiten